Asymetrický dům, který vyniká nádherným výhledem
Dům, který si dala postavit jedna ze známých osobností australské televize, jinak počin architekta Simona Perkinse, ční nad okolím jako vila na kopci. Tento trik se − stejně i některé další, které potěší oko − zakládá na umném zacházení s perspektivou. Stavba ve skutečnosti vyrostla na ani ne desetimetrové vyvýšenině.
Pobřežní cesta, kterou se asi za hodinu dostanete z melbournského předměstí Mount Martha do centra, i boční ulice se zařezávají do strmého svahu porostlého hustým křovím. Není snadné najít místo, odkud se nabízí výhled na severní (v této části světa sluneční) stranu s terasou. Dům je nejlépe vidět z moře. Potom se na chvíli vynoří z mohutných cypřišů u hlavní cesty, vedle široko daleko známé pláže. Ale to je vše. Jinak je vystaven jen pohledům nejbližších sousedů – hlavně jeho jižní strana, z níž se do domu vstupuje, skrytá za ohybem slepé uličky.
Rozlehlá duše domu
Při vstupu do domu je parcela široká jen asi čtyři metry, postupně se však rozšiřuje a u terasy získává dokonce čtyřnásobnou šířku. Pro nedostatek prostoru architekt dům přímo vepsal do parcely. Pro dispozici bylo přitom rozhodující, že sousední domy se tisknou až k hranici pozemku. Zejména na východě se jí přímo dotýkají. Východní fasáda je proto bez oken, ztvárněná jako kubus s atraktivním dřevěným obkladem.
Tuto část domu architekt věnoval velkorysému prostoru – hale členěné vrstvovitě uspořádanými plochami, po kterých klouže světlo a rozehrává tu proměnlivé světelné divadlo. Prostor haly obyvatelé kromě chvil odpočinku ustavičně vnímají. Po několika krocích od vstupu do něj vplujete přímo z chodby. Pak vystřeluje nahoru do poschodí, kde se rozšiřuje do galerie, z níž vedou dveře do všech čtyř ložnic.
Představení na bílém jevišti
Chodba a hala nevedou nikam, ukazují moře, vedou především oko. Obraz, který se vynořuje na severu, je kompozičně přímo dokonalý. Mořská hladina, nad ní bujná koruna. Architekt využil i krásný cypřiš rostoucí za plotem nebo pohled na hladinu Zálivu prince Filipa, kterou brázdí mohutné trajekty Spirit of Tasmania. Výhled je zkrátka trumfem celého domu.
Halu zalévá světlo z dvanáctimetrového světlíku, přiléhajícího k východní zdi. Světelný efekt je ještě výraznější v kontrastu s protilehlou stěnou v modernistické holubí modři. Atmosféru dotváří příjemné rozptýlené světlo proudící přes doširoka se otevírající obývací prostor. Šíří se do něj okny obrácenými na všechny světové strany (díky zastřešení nad terasou dokonce i ze sluneční severní strany), jen dopoledne v něm slunce nakrátko načrtne ostře ohraničenou stínohru.
Čistý bílý interiér, kde se vedle doplňkové modré uplatňují jen přírodní barvy a kde se sbíhají a protínají dlouhé linie, potvrzuje architektovo krédo vyjádřené v jednom z rozhovorů. Uvedl, že má rád jednoduchou lineárnost a klasickou eleganci s minimálními detaily, k níž se dopracovává postupnou redukcí.
vizitka architekta:
Pleysier Perkins
Architektonický ateliér Pleysier Perkins (Melbourne, Austrálie) založili v roce 2002 architekti Ramon Pleysier a Simon Perkins. Do jejich portfolia patří množství elegantních rezidencí, zejména v Melbourne a okolí. Charakteristická je pro ně čistá, moderní architektura, jejíž typické prvky vycházejí ze specifik australského podnebí a životního stylu: rozsáhlé přesahy střech, poskytující ochranu před sluncem i prudkými lijáky, neformální prostory, velkorysé zasklení a plynulý přechod mezi interiérem a exteriérem.
TEXT: Karol Klanic
FOTO: Rhiannon Slater
ZDROJ: časopis HOME
Krásná stavba, skvěle vybrané a použité materiály i pozemek. Takové čisté a přesné linie. Nejsem odborník, je to můj laický názor.