Současný minimalistický trend v bydlení může být jen těžko v rozporu s japonským pojetím estetiky. Dokonce by se dalo říci, že nezapře inspiraci v tradičních japonských stavbách s přesnými úhly, čistými plochami a maximálním důrazem […]
Současný minimalistický trend v bydlení může být jen těžko v rozporu s japonským pojetím estetiky. Dokonce by se dalo říci, že nezapře inspiraci v tradičních japonských stavbách s přesnými úhly, čistými plochami a maximálním důrazem na skloubení funkčnosti a vzhledu. Jak to dopadne, když se japonský milovník evropské architektury rozhodne nechat si postavit moderní dům, který však nezapírá své kořeny?
Moderní rodinný dům, nazvaný LE49 a situovaný na Mount Kamakura v japonské prefektuře Kanagawa, nabízí úchvatné výhledy na zátoku Sagami. Právě proto pozemek hned padl do oka majitelům, kteří doposud žili v bytě v jedné z výškových budov v centru Tokia a byli tak zvyklí mít přehled o tom, co se děje pod nimi. Dalším argumentem pro byla příjemná a poklidná atmosféra rezidenční čtvrti, bohaté na zeleň.
Hmota druhého podlaží jakoby se částečně vznášela nad terénem. Působí tak dojmem, že kdykoli se majitelům zachce, mohou vzlétnout nad noční Kamakuru a pokochat se pohledem na zářící město z výšky. Foto: Masao Nishikawa
Díky skvělému umístění pozemku mají majitelé, zvyklí na výhled z výškové budovy, celé město jako na dlani. Návštěvám se pak jako první při sestupu svahem k hlavnímu vchodu otevírá pohled na trojúhelníkový půdorys obvodové zdi. Foto: Masao Nishikawa
Posuvné dveře umožňují obyvatelům tohoto velkolepého obydlí úplné splynutí s přírodou v okolí domu, což ještě více podtrhuje ducha japonské estetiky, který v tomhle sídle bezpochyby přebývá. Foto: Masao Nishikawa
V samé špičce trojúhelníku obvodové zdi, v níž se nachází nepříliš veliký dvorek, zasadili majitelé jakýsi „památný“ strom. Vedle duchovního významu ale nese i funkci ryze praktickou – do budoucna má zajistit obyvatelům také soukromí, protože okna protějšího domu jsou namířena přímo jejich směrem. Foto: Masao Nishikawa
Stavba se v podstatě skládá ze dvou, na sebe nepravidelně poskládaných mnohoúhelníků. Základním stavebním materiálem se stal beton ošetřený speciálním fotokatalytickým nátěrem, který umí čistit vzduch pomocí světla. Cílem architekta bylo skloubit soudobé, globalizované představy o bydlení s tradiční orientální estetikou. Majitel totiž jako fanoušek architektury během svého pobytu ve Velké Británii procestoval celou Evropu, aby si osobně nastudoval díla evropských architektů.
V opačné části přízemí se nachází ložnice s přilehlou koupelnou, přepaženou jen skleněnou stěnou. Architekti se tu pokusili o malý experiment, jehož cílem bylo vnést do prostoru pomocí kontaktu s „vypůjčenou krajinou“ relaxační atmosféru hotelových resortů. Foto: Masao Nishikawa
Bílá barva stěn, noblesní šeď pohledového betonu a čiré sklo jsou společným jmenovatelem všech prostor interiéru. Jednolitost a jednoduchost těchto ploch rozbíjí až složitá struktura dřevěného stropu, do nějž se promítá důmyslná konstrukce střechy. Foto: Masao Nishikawa
V protikladu k soukromí prvního podlaží, je to druhé otevřeným, velkoryse pojatým prostorem. Ani tady nepřestává být návštěvník v přímém kontaktu s okolní vegetací. Foto: Masao Nishikawa
Rozměry oken byly zvoleny záměrně tak, aby jejich rámy co nejméně rušily panaromatický výhled na okolní lesy a oceán. Foto: Masao Nishikawa
„Rozhodli jsme se vytvořit moderní kus architektury, jehož každý detail by zároveň konvenoval s jedinečným japonským citem pro estetiku a přibližoval ho tak zahraničním návštěvám,“ vysvětluje Satoshi Kurosaki z Apollo Architects, který dům navrhoval.
Ze stejného důvodu úložné prostory, kuchyňská linka a další nezbytný nábytek stojí „cudně“ v koutě, resp. jsou rozmístěny podél zdí. Foto: Masao Nishikawa
Asi nejvýraznější prvek této stavby zůstává na první pohled skryt. Je jím pětiúhelníková střecha tvořená ocelovými i dřevěnými nosníky. Až právě interiér odkrývá její kouzlo, protože odvážná konstrukce se do něj promítá. Foto: Masao Nishikawa
Skutečně vyniknout dává impozantnímu prostoru společné části až večerní šero. Pečlivá práce architektů se světlem a lesklými plochami umocňuje dojem z otevřené kompozice. Foto: Masao Nishikawa
No posuďte sami, není takový výhled lepší než tucet televizí…Foto: Masao Nishikawa
Teprve nasvícení dokonale odhaluje drobné řemeslné detaily a mistrovskou práci řemeslníků, kteří vytvářeli dřevěný strop. Ten je bezesporu vládcem druhého podlaží. Foto: Masao Nishikawa
Společné prostory domu působí otevřeným a vzdušným dojmem, přesto, pokud se vám i tak nedostává čerstvého vzduchu, stačí vyjít na terasu. Ale pozor, může to být lehce kontraproduktivní − bude se vám totiž tajit dech! Foto: Masao Nishikawa
půdorys přízemí
půdorys 1. patra
řez stavbou
Projekt v kostce
Místo: Kamakurayama, město Kamakura, prefektura Kanagawa
Realizace: 2011
Zastavěná plocha: 112 m2
Užitná plocha: 183 m2
Povrchy – použité materiály
Povrchová úprava v exteriéru: fotokatalytický nátěr pro exteriér Hydrotect Colorcoat Eco-ex
Podlaha: růžové dřevo
Stěny a strop: akrylátová pryskyřice
Text: Dominika Záveská
Foto: Masao Nishikawa
Zdroj: vcom.net