Šikovná dvojice proměnila starší fádní dům na mimořádně pozitivní domov
Dům vypadal jako muzeum. Nic se v něm nezměnilo, od doby, kdy byl postaven. Prastaré koberce a tapety, přízemí bez koupelny, maličká kuchyně s rozlohou sotva čtyři metry čtvereční... Cíl byl jasný: Přenést jej do 21. století.
Od té doby, co Aga opustila rodičovské hnízdo a odešla studovat na univerzitu, vystřídala několik podnájmů. „Bydlela jsem v docela nové řadové zástavbě, dost dlouho na to, abych věděla, že něco takového bych si v životě nekoupila. Ale bydlela jsem i ve starém zanedbaném domě ze 30. let, který měl obrovský potenciál, a mně bylo líto, že ho nevlastním a ten potenciál nemohu proměnit ve skutečnost,“ vzpomíná Aga.
„Co si pamatuji, vždy jsem si šetřila peníze, ale realita je taková, že vlastní bydlení jsem si mohla dovolit až před čtyřmi lety.“ S partnerem Andrewem znali lokalitu, kde stojí jejich dům, poměrně dobře. Vybrali si ji i proto, že se v ní nacházela spádová škola jejich dcery a jedním z kritérií při výběru budoucí adresy bylo to, aby jejich dítě mohlo chodit do školy pěšky. Dalším kritériem byla jižní orientace stavby, a nakonec jim záleželo i na velikosti pozemku okolo domu – ani velký, ani malý. A takový i našli a koupili.
Dům podle Agy vypadal jako muzeum. Nic se v něm nezměnilo, od doby, kdy byl postaven. Prastaré koberce a tapety, přízemí bez koupelny, maličká kuchyně s rozlohou sotva čtyři metry čtvereční… Cíl byl jasný: „Přenést jej do 21. století.“ Zkrátka, vytvořit ze starého nevábného nepraktického prostoru moderní rodinné bydlení, které bude přihlížet ke kreativní profesi svých majitelů pracujících na home office, a tedy bude zároveň vhodné k tomu, aby kdykoliv hostilo i jejich klienty.
„Jsem fotografka a můj partner je zvukový inženýr a hudební producent, což v praxi znamená, že za ním často chodí hudebníci, aby si poslechli hudbu, na které spolupracují. Případně přijdou jen tak, na skleničku, jak mají umělci po nahrávání ve zvyku,“ prozrazuje „pikantnosti“ ze zákulisí jejich bydlení Aga. „Potřebovali jsme tedy dům, kde se můžeme bavit, a stejně tak i pracovat do pozdních nočních hodin.“
Aga spojila oko fotografky se svými technickými vědomostmi a navrhla budoucí podobu domu. Odstranila některé příčky, místnosti rozšířila, otevřela společný denní prostor pro kancelář, jídelnu, obývák a kuchyni. Směrem na terasu navrhla široké dvoukřídlé dveře, které přivádějí denní světlo. Jakmile byly hrubé rekonstrukční práce hotové, vrhla se s Andrewem na zařizování interiéru.
„Pokud bych dům rekonstruovala znovu, určitě bych si na pomoc přizvala architekta, aby mi pomohl s celkovou vizí. Ne všechno vypadá v realitě tak jako představy v hlavě.“
Aga, majitelka
Kuchyni jí doporučil kolega objednat v ateliéru DIY Kitchens. Namontovali si ji už sami. „Když o něco později dorazil kuchyňský ostrov, skoro jsem dostala infarkt. Barva byla úplně jiná, než jsem si představovala. A vlastně jsem zjistila, že linku jsem objednala příliš brzy, když jsem si ještě neuměla pořádně představit, jak bude prostor po předělání působit. Když bych to měla dělat znovu, určitě bych si na pomoc přizvala architekta, aby mi pomohl s celkovou vizí. Ne všechno vypadá v realitě tak jako představy v hlavě,“ přiznává Aga.
Rekonstrukční práce trvaly ode dne, kdy dostali klíče od domu, až po nastěhování se do hotového, na den přesně devět měsíců. Symbolické? Možná. Interiéry se dolaďovaly, samozřejmě, i za pochodu, když už rodina dům obývala, ale to je běžná praxe. „Postupně se to tu začalo plnit barvami, vzory a texturami. K první pokojovce přibývaly další a další, až se z jejich pěstování stala tak trochu moje nová závislost,“ říká s nadšením Aga.
V exteriéru rodině pomohl majitelčin otec, který se chopil zahradních prací. Společně postavili i pergolu, vyrobili zahradní sezení, vyseli trávu, čímž ušetřili nějaké peníze. U místního výrobce objednali kompozitní desky a na YouTube si nastudovali postup, jak je svépomocí položit. Aga chtěla, aby terasa vizuálně ladila s obývákem, aby byla jakoby jejím pokračováním, proto zvolila kompozit, který se nejvíce přibližoval dřevěné podlaze v interiéru.
Aga připouští, že udělali i několik chyb, některá rozhodnutí byla možná trochu rychlá. Místo laminátu by do domu dnes dala jinou podlahovou krytinu. Jsou na nich totiž vidět škrábance po jejich dvou psících. A mrzí ji i fakt, že ji nenapadlo zachovat nějaké původní prvky starého domu s industriálním nádechem. Možná nechat viditelný kus staré stěny nebo podlahy. „Nevadí, možná u nějakého dalšího projektu se mi tyto nápady hodí,“ těší se sympatická Aga.
Profil
Majitelé
Fotografka Aga Tomaszek, její partner, hudební producent Andrew, jejich dcera a psi. Instagram: @thishousewemade
Nemovitost
Třípokojová řadová zástavba ze třicátých let minulého století v Jižním Walesu.
Náklady
cca 1 345 000 Kč
Text: Ifeoluwa Adedeji
Překlad: Katarína Barošová
Foto: Kasia Fiszer Styling Amelia Smit
Zdroj: Časopis HOME