Místo teplých rámečků kvalitní montáž
Po celé roky byly hlavním hitem počty komor. Plnily jakousi kvalitativní stupnici, kdy s rostoucím číslem měla stoupat kvalita celého výrobku. Komory jsou pryč a místo nich se objevily teplé rámečky. Že by další marketingový počin dodavatelů oken, kteří se snaží namluvit neznalému spotřebiteli, že všechno stojí a padá s teplým rámečkem, stejně jako kdysi se zmíněnými komorami? Opět zde vidíme snahu upřednostňovat kdejaký technický detail okna před tím nejzásadnějším: kvalitní montáží.
Současní dodavatelé či výrobci oken se dělí na dvě skupiny: na ty, kteří se snaží dělat kvalitní výrobek a poskytovat solidní služby, kam zcela logicky spadá především montáž, a na ty druhé, kteří sice dokážou vyrobit obstojný produkt, ovšem následné kroky, coby servis pro zákazníky, se snaží ošidit jak se dá. A pokud se nebudeme pohybovat v extrémních vodách pokoutných firem nabízejících podezřele laciná okna, nejčastěji z Polska, tak z obou skupin má navrch právě ta druhá. Proč? Protože chce vydělat peníze jednodušeji.
Dodat okno a rychle pryč
Nevědomý zákazník netuší, jaké jsou principy montáže a jak by okno mělo být nainstalované. Ví jen to, že se někam stříká pěna a věří, že je to tak v pořádku. Aby ne, když před realizací zakázky nebyl prodávajícím informován a pokud ano, pak takovým způsobem, z kterého laik, byť s technickým vzděláním, nemůže být pranic moudrý.
Ze zkušeností víme, že neinformovanost zákazníků ze strany dodavatelů je často záměrná. A souvisí to právě s úmyslem odbýt onu nepříjemnou práci, ošidit montáž mnohdy i kvalitního okna. Ojedinělé nejsou ani případy, kdy realizační firma přímo rozmlouvá zákazníkovi instalaci okna s těsnicím systémem a s vážnou tváří mu tvrdí, že samotná montážní pěna je postačující.
Reklamace nemáme
Podle veřejných statistik německého institutu ift Rosenheim (zkušební ústav pro stavební materiály a konstrukce) souvisí nejvíce problémů s novými okny právě s jejich instalací. A to jde o údaje z německého trhu, tedy z prostředí z vyšším vnímáním kvality a s vyšší mírou disciplinovanosti vůči předepsaným normám. Pro český trh podobná statistika neexistuje, takže se můžeme pouze domýšlet, jaká by byla bilance. Rozhodně ale ne lepší než u našeho západního souseda. Přesto je paradoxní, že mnoho dodavatelů oken tvrdí, že reklamace spojené s montáží nemá, byť se v drtivé většině stále montuje pouze na montážní pěnu. Vysvětlení je jednoduché: montáž okna provedená pouze montážní pěnou začne nést „své ovoce“ až po několika letech. Plísně v okolí okenního rámu se často objevuje mnohem později, obvykle v době, kdy jsou veškeré garanční nároky pasé. Jiným případem jsou reklamace podané v řádné době, které poukazují na vlhké skvrny v ostění či pod parapetem, případně na očividné zatékání při přívalových srážkách. Takové stížnosti jsou často řešeny argumentací nedostatečného větraní, špatného vytápění a s nadsázkou řečeno i špatného počasí.
Kvalita na obzoru
Abychom nemluvili pouze v negativech, i u nás zaznamenáváme výrazný posun k lepšímu. 1. května vešla v platnost nová prováděcí norma s označením ČSN 74 6077, která jasně definuje postupy pro montáž oken a dveří. Pro běžné smrtelníky to asi žádné atraktivní čtení nebude, ale pro všechny dodavatele otvorových výplní je to zásadní dokument, jenž definuje jeden kvalitativní standard a jedny pravidla. Podstatné na to všem je, že od nynějška by měl každý zákazník kupující okna dostat nejen kvalitní výrobek, ale také kvalitní předpisové zabudování – tedy s parotěsnými a paropropustnými membránami. Otázkou zůstává, do jaké míry bude norma firmami dodržována. Bude pravděpodobně platit jednoduché pravidlo: férová firma bude bez pardonu normovanou montáž do nabídek zahrnovat. Ti druzí to tak činit nebudou a budou stále sázet na nevzdělanost zákazníka. Pak bude jen na nás, zda se budeme rozhodovat podle teplých rámečků nebo správné montáže.
ZDROJ: PR článek společnosti Tremco Illbruck s.r.o.