Jak si správně zařídit pracovnu nebo pracovní koutek

24. 09. 2021
Diskuze (0)
Sdílet

Začali jste během lockdownu pracovat z domova a vyhovuje vám to? Chcete home office využívat i nadále? Poradíme vám, jak si správně zařídit pracovnu nebo pracovní koutek.

S aktuálním trendem práce z domova souvisí stále častěji požadavek mít doma pracovnu nebo alespoň pracovní koutek. A jelikož prací většina z nás tráví více než třetinu dne, je velice důležité, abychom se při ní cítili dobře. Například i proto, že vhodné pracovní prostředí znamená vyšší pracovní výkon, méně únavy a větší psychickou pohodu.

Přečtěte si také:
Atypická rekonstrukce domu ve stylu retro

Prvním krokem je nalézt v bytě nebo v domě vhodné místo. V rodinných domech je poměrně častou snahou spojit v jedné místnosti funkci pracovny a pokoje pro hosty. Dříve, než se pro toto populární řešení rozhodnete, zvažte, zda chcete pustit hosty do svého pracovního království. Uvidíme, co v tomto směru přinese budoucnost. Možná právě zkušenosti z pandemie, kdy home office nabyl na dosud nebývalé důležitosti, přinesou do dispozic našich domovů nové impulsy.

Přečtěte si také:
Úchvatná hra s tvary a odrazy díky velkolepému použití skla v domě. Průzračný interiér vás ohromí

V běžném bytě bývá hledání vhodného místa pro práci složitější. Místo pracovny je často potřebné se uspokojit s pracovním koutem a v něčem polevit ze svých nároků – buď si zvolíte více prostoru v obýváku, nebo větší klid v ložnici, kde se během dne budete moci nerušeně soustředit na práci. To podstatné – vhodný pracovní stůl, pohodlná ergonomická židle a úložný prostor – by se však mělo vejít i do toho nejmenšího pracovního koutku. Důležité je pamatovat i na vhodné světelné podmínky a příjemné prostředí.

Možnosti uspořádání pracovny – ideální umístění pracovního stolu v místnosti vzhledem k oknu.

Schema pracovny

Zdroj: Lucia Meszárová

Denní světlo je při práci velmi důležité. Pozitivně působí na koncentraci, dodává energii, zvyšuje naši efektivitu. Ideální je, když přirozené světlo přichází zboku, popřípadě může být okno před pracovním stolem. Určitě by však nemělo být za vámi, protože sluneční paprsky by se mohly nepříjemně odrážet od monitoru počítače.

Domácí pracovna

V pracovně se nesmí zapomínat ani na dostatek odkládacích prostor – skříň nebo regál na dokumenty, místo pro domácí tiskárnu. Šikovné všestranné vybavení pracovny představuje psací stůl Pisa, jehož součástí jsou kromě integrované zásuvky a prostorů na drobnosti i dvě otevřené police, ideálně na knihy, zakladače či dekorace. Naleznete jej za 3 499 Kč na www.moebelix.cz. Zdroj: Möbelix

Dělejte promyšlené kompromisy

I když se vám na těchto stránkách snažíme ukázat ideální řešení, zejména v bytech nemusí být ideál dosažitelný. Proto je často potřebné si zvolit „menší zlo“. Důležité je u toho přemýšlet nad různými možnostmi, zvážit všechna pro a proti a hledat ten nejlepší kompromis.

Přečtěte si také:
Světlý středomořský dům s atriem uprostřed

Pokud budete například pracovat v obýváku, budou vás rušit ostatní členové rodiny. Avšak tento problém by se mohl vyřešit přizpůsobením denního a pracovního režimu. A i do malé ložnice možná najdete vhodný prostorově úsporný nábytek.

Pracovna se stolem do L v podkroví

Hezký a útulný by měl být i pracovní prostor. Lépe se vám totiž bude pracovat v prostředí, ve kterém se cítíte příjemně. Nezapomeňte proto na dekorace, obrazy, květiny a textilie. Uspořádání pracovního prostoru do tvaru L je velice praktickým řešením. Nabízí jej i rohový psací stůl Vintage od značky Vasa-Song, jehož součástí je úložný prostor se šuplíky. Za 6 350 Kč můžete zakoupit na aldo.cz. Zdroj: Aldo

Bojujete s prostorem? Zkuste tyto triky

  • Zvolte subtilní zařízení, které nezatíží prostor.
  • Co nejefektivněji využijte výšku místnosti.
  • Úložný prostor na věci, které nepoužíváte často, umístěte jinam.
  •  Použijte skládací stolek nebo židli, kterou můžete pověsit na zeď.
  • Hledejte multifunkční nábytek, který po skončení práce využijete jinde.

V bytech je pracovní kout obvykle součástí obýváku nebo ložnice, kde je zapotřebí hledat řešení, která jsou nejen ergonomická a praktická, ale zároveň i prostorově úsporná.

Závesný stolek v domácí minipracovně

Zdroj: Möbelix

Závěsný stolek Wandila zabere skutečně minimum místa a po vyklopení je ideální na psaní nebo na notebook. Obsahuje také police na drobnosti a díky svému neutrálnímu vzhledu se hodí do obýváku i do ložnice. Najdete jej za 2 399 Kč na www.moebelix.cz.

Závesný stolek v domácí minipracovně

Zdroj: Möbelix

Důležité rozměry

Základní rozměry pracovního stolu a pracovního místa pro jednu osobu. Optimum je plocha 5 m2.

Schema pracovního stola

Zdroj: Lucia Meszárová

Ideální tvar pracovního stolu je L. Při takovémto rozmístění máte všechny důležité předměty na dosah ruky.

Schema pracovního stola

Zdroj: Lucia Meszárová

Optimální výška pracovního stolu je 70 až 75 cm. Zvolte si k němu nastavitelnou ergonomickou židli a monitor nastavte do výšky očí, abyste se při práci nehrbili. Často používané předměty umístěte do níže položených polic, popřípadě pod úroveň stolu.

Schema domácí pracovny

Zdroj: Lucia Meszárová

Ing. arch. Lucia Mészárová

architektka, zakladatelka a lektorka školy interiérového designu Design Academy, www.designacademy.sk

Text a schémata: Lucia Mészárová, redakčně upravila: Erika Kuhnová
Foto: ALDO, Möbelix
Zdroj: Časopis HOME

Kategorie: Design interiérů
Tagy: domácí pracovny kancelářské stoly kancelářské židle pracovna pracovní stůl pracovni židle zařizování interiéru
Sdílejte článek

Diskuze