Příběh jednoho velmi netradičního bytu

Bytový dům vetknutý do prudkého svahu, vnitřní schodiště, terasy, chodníčky… Navzdory jednoduché moderní architektuře je na první pohled jasné, že byt v takovémto domě nebude úplně tradiční.
Reklama
Teplé barvy v přízemí a v patře střídají živější barvy dětských pokojů. Zajímavým řešením je předpokoj, sloužící i jako televizní či dětská společenská místnost. FOTO DANO VESELSKÝ

Teplé barvy v přízemí a v patře střídají živější barvy dětských pokojů. Zajímavým řešením je předpokoj, sloužící i jako televizní či dětská společenská místnost. FOTO DANO VESELSKÝ

Sympatická hostitelka nás vítá v suterénu, nicméně cíl naší návštěvy je přece jen až v prvním patře. První schody máme za sebou, příběh netradičního bytu může začít: „Děti rostou a my jsme začali přemýšlet nad tím, zda se do našeho původního bytu ještě vejdeme. Uvažovali jsme i o stavbě domu, ale najděte pozemek ve městě, bez nutnosti dojíždění, za „normální“ peníze,“ uvádí nás do příběhu majitelka. Nicméně s polohou bytu byla rodina spokojená, proto pročítání realitních nabídek brzy odložila. Naskytla se totiž možnost připojit k bytu byt o patro výš, který na jejich stávající byt plynule navazuje. Navíc vymysleli i způsob, jak připojit i suterén. Jak ale všechny prostory propojit, to už byla výzva pro architekta Ruda Netíka, s nímž rodinu pojí už předešlá spolupráce nesoucí se v duchu vzájemné spokojenosti.

FOTO DANO VESELSKÝ

FOTO DANO VESELSKÝ

FOTO DANO VESELSKÝ

FOTO DANO VESELSKÝ

Navsteva_Netik

Dům v domě

„Rozhodli jsme se k řešení přistoupit tak, jako kdybychom stavěli dům v domě,“ říká architekt Netík. „Výhodou bylo, že jsme mohli schodiště přistavět zvenku, do zahrady za domem. Schodišťová věž vznikala ve spolupráci s původním architektem domu, arch. Frankem.Neubírá tak místo v bytě, naopak, využíváme podestu i místo pod schody pro nové prostory pro rodinu – pracovnu i relax.“ Přízemí je propojeno se zahradou, která nabízí dvě terasy, jedna jídelní s pergolou, druhá rekreační.

Naše focení probíhalo na podzim, o nejkrásnější pohled jsme ale podle majitelky těsně přišli: „Pohledová osa bytu je orientována do zahrady, kde na schodišťovou šachtu navazuje alej z japonských třešní. Jejich koruny obsypané květy si však musíme jen představovat.“

V dětských pokojích došlo jak na nábytek na míru, tak i na „konfekci“ – nicméně pracovní stůl i židli si dcerka pochvaluje. FOTO DANO VESELSKÝ

V dětských pokojích došlo jak na nábytek na míru, tak i na „konfekci“ – nicméně pracovní stůl i židli si dcerka pochvaluje. FOTO DANO VESELSKÝ

Chlapecký pokoj je klasicky domodra, nám se toto tradiční barevné řešení zdálo přiměřené – pokoj nakonec stejně nejvíc oživí hračky. FOTO DANO VESELSKÝ

Chlapecký pokoj je klasicky domodra, nám se toto tradiční barevné řešení zdálo přiměřené – pokoj nakonec stejně nejvíc oživí hračky. FOTO DANO VESELSKÝ

Pohled z kuchyně, oddělené od obýváku jen náznakem pultu, dává vyniknout ikonickým desénovým svítidlům v zajímavé kombinaci. FOTO DANO VESELSKÝ

Pohled z kuchyně, oddělené od obýváku jen náznakem pultu, dává vyniknout ikonickým desénovým svítidlům v zajímavé kombinaci. FOTO DANO VESELSKÝ

Propojením bytů skrz schodišťovou věž vznikl v horním patře předpokoj – knihovna, pracovna a místo se našlo i pro piano. FOTO DANO VESELSKÝ

Propojením bytů skrz schodišťovou věž vznikl v horním patře předpokoj – knihovna, pracovna a místo se našlo i pro piano. FOTO DANO VESELSKÝ

Patro za patrem

I když je architekt hrdý na svoje dílo, sám považuje za nejkrásnější část bytu právě zahradu: „Je řešena jako pobytová, s lavičkou, rostou zde kytky, bylinky…“ Vraťme se však zpátky do interiéru. V přízemí vznikla denní společenská zóna a „křídlo“ klidové zóny rodičů – velká šatna, dvě koupelny, ložnice. V patře je pak království dětí – dvě ložnice, šatna, televize a herní koutek s klavírem, knihovnou. Nad podestou schodiště vznikla zmíněná galerie, neboli „zašívárna“, pro děti i rodiče. „Zašívárna tvoří ve skutečnosti 4. úroveň  bytu,“ popisuje architekt Netík. Suterén slouží jako sportovní zázemí, relax zóna, ale i prádelna a žehlírna.

Ložnice je zařízená jednoduše, lépe zde vynikne unikátní svítidlo. Do pozornosti dáváme i citlivé použití tapet – nejen v klidové zóně rodičů. FOTO DANO VESELSKÝ

Ložnice je zařízená jednoduše, lépe zde vynikne unikátní svítidlo. Do pozornosti dáváme i citlivé použití tapet – nejen v klidové zóně rodičů. FOTO DANO VESELSKÝ

Další kouzlo, za které byt vděčí novému schodišti – na podestě vznikla „zašívárna“ s nádherným výhledem do zahrady. FOTO DANO VESELSKÝ

Další kouzlo, za které byt vděčí novému schodišti – na podestě vznikla „zašívárna“ s nádherným výhledem do zahrady. FOTO DANO VESELSKÝ

V atmosféře designu

Pokud jde o zařízení interiéru, nese se v moderním duchu. Přízemí je navrženo v klidných barvách, teplých tónech, v dětském patře se objevují i pastelové barvy. Důležité je zejména osvětlení – bylo navrženo v několika samostatných hladinách, které vytvářejí různé atmosféry, akcentují interiérové prvky. O světelnou náladu se mimo jiné starají designová svítidla, například ikonické od Inga Maurera. Druhým elementem interiéru jsou vestavěné funkční celky na míru: knihovny, šatny, jídelní stůl, pracovna pod schody. Povedený celek zjemňují další designové solitéry: stolky a židle od renomovaných značek.

FOTO DANO VESELSKÝ

FOTO DANO VESELSKÝ

Koupelny jsou zařízeny ve stejném duchu jako spodní patro – dominuje hnědá, béžová a zlatá, důraz se kladl na design sanity a baterií. FOTO DANO VESELSKÝ

Koupelny jsou zařízeny ve stejném duchu jako spodní patro – dominuje hnědá, béžová a zlatá, důraz se kladl na design sanity a baterií. FOTO DANO VESELSKÝ

Akad arch. Rudo Netík

„Základním principem práce v ateliéru je to, že nerozlišujeme důležitost úkolu dle velikosti zadání. Každému zadání se věnujeme naplno, od navrhování bytových domu, hotelů či administrativních budov, přes projekty individuálního bydlení – vily, rodinné domy, byty, až po design nábytkových solitérů či židlí…
Práce v ateliéru má ambici být intermediální. Snažíme se spolupracovat zejména s výtvarnými umělci – malíři, sochaři, vizuálními umělci-streetartisty, fotografy. Zapojujeme je od začátku práce v koncepční fázi přímo do tvůrčího procesu navrhování. Práce na projektech s různými měřítky nám pomáhá udržet si od jednotlivých úkolů odstup, nadhled.“ 

TEXT MATEJ ŠIŠOLÁK
FOTO DANO VESELSKÝ
ZDROJ časopis HOME, JAGA MEDIA, s.r.o.

Reklama

Komentovat