Majitel si počkal, než vyroste zahrada, až potom přišel na řadu dům
Bohatí investoři obvykle nemají k přírodě nejlepší přístup. Je mnoho příkladů, kdy přírodní prostředí proměnili v betonovou džungli nebo megalomanské rodinné sídlo. Degradace zelených ploch na přání majitelů velkých pozemků často zasáhne široké přírodní prostředí. Případ polského projektu „Ze zahrady dům“ má však naštěstí opačný průběh. I když je plocha domu obrovská, stavba se plně přizpůsobuje už existující zahradě.
„Projekt Ze zahrady dům byl pro nás nevšedním zážitkem. Majitel měl hotový projekt zahrady v pokročilých fázích realizace. Chyběl jen dům. Něco, co se zpočátku zdálo jako směšný zvrat v zažitém chodu věcí, se po vysvětlení pro nás stalo úplně logickým. Investor si chtěl po dokončení stavby a nastěhování vychutnat zahradu v plném rozsahu.
Rostliny totiž potřebují k dosažení cílové velikosti mnohem více času, než je potřeba na stavbu i tak velkého domu. Můžete sice zasadit velké stromy, je to však nákladné a nešetrné k životnímu prostředí,“ zdůrazňuje Robert Konieczny.
Z nevyužité krajiny zelená oáza s jezírkem
Majitel pozemku je velký milovník přírody. V prvé řadě se rozhodl upravit nevyužitou krajinu v krásnou zelenou oázu s jezerem a cestou k místu, kde se měl dům nacházet. Ten měl zároveň sloužit jako galerie umění. Architekty už po prvních debatách inspirovalo myšlení a způsob uvažování klienta. Výsledek mluví sám za sebe.
Dům využívá křivky, které najdete už v samotné zahradě, navazuje na ně, a tak jemně ladí s okolím. Tento dojem dotváří šedý beton na fasádách. Odkazuje na barvu existující kamenné cesty – východiskového bodu projektu. Zaoblená forma stavby zároveň jasně odděluje příjezdovou cestu od zbytku zahrady a poskytuje domácím intimitu a ticho.
Přizpůsobili se přírodě
Společensky řešené přízemí překvapuje svěží bílou podlahou, která zrcadlí bílý strop. Ani v interiéru nechybějí oblé křivky, najdete je prakticky na každém kroku. Zahrada obklopující dům téměř ze všech stran přechází do interiéru velkými proskleními a polo-atriem na úrovni přízemí. Architekti se snažili do vzrostlé přírody zasáhnout jen minimálně, zacházeli s ní jako s přírodním živlem, který se nedá změnit, ale kterému se musejí přizpůsobit.
Nejen domov, ale i galerie
Zatímco přízemí tvoří nepravidelný trojlístek s různě zaoblenými částmi, první podlaží má půdorys ve tvaru čtverce s atriem uprostřed. Nacházejí se zde především soukromé místnosti, ložnice, koupelny. V obou podlažích však najdete též velké prostory určené výhradně pro výstavu umění. Majitel tak může ve vlastním domě bez problémů organizovat vernisáže pro velký počet lidí. Nejdůležitější funkční zóny domu jsou umístěny v těsné blízkosti. Součástí domu je i bazén s výhledem na atrium.
Ochrana umění před sluncem a alternativní zdroje
Velké okenice na jižní a západní straně jsou „ukončeny“ stejnou omítkou jako stěny. Esteticky uzavírají budovu do jednotného celku, ale mají i další funkci – chrání cenné sbírky umění před škodlivým slunečným zářením. Celé sídlo využívá alternativní zdroje energie.
Projekt „Ze zahrady dům“
architekt: Robert Konieczny
spolupráce: Michał Lisiński, Piotr Tokarski, Łukasz Marciniak
konstrukce: Kornel Szyndler PROECO
užitná plocha: 1 500 m2
projekt: 2008 – 2011
realizace: 2011 – 2021
Sabína Zavarská
Foto: Jakub Certowicz