Dům s ateliérem, který navrhli architekti sami pro sebe? Možná si představíte velké prosklené plochy, kombinace kovu a skla, dech beroucí výhled na vodopád nebo alespoň střechy metropole... „Skromná“ proměna tradičního venkovského domu na obdélníkovém půdorysu zastřešeném sedlovou střechou vás (určitě příjemně) překvapí.
Stavba připomínající venkovské stavení, kde jste trávili prázdniny u babičky, se nachází v Praze-Hloubětíně v původní osadě V Chaloupkách. Rekonstrukci starého kamenného domu z 19. století předcházela studie v podobě diplomového projektu, který vznikl na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze − zpracovala jej Lenka Křemenová. Kromě toho stojí na stejném pozemku ještě další zajímavý počin z ateliéru A1Architects − drobná stavba čajového domu, umístěného v zahradě, kterou navrhl David Maštálka (rovněž jako svou diplomovou práci).
Práce s prostorem je hravá, a tak tu mohla vzniknout rozmanitá zákoutí. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
„V tomto křížovém spojení dvou tvarově podobných, zato materiálově zcela odlišných domů, spočívá jejich harmonické kontrastní propojení. Jsou to dva domy, a přece společně tvoří jeden funkční celek.“
A1Architects
Tři hmoty, tři povrchy. Různé podoby fasád (starého i nového domu a bývalého hospodářského stavení) jsou v kontrastu i harmonii. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
Čajový dům se v zahradě „zabydlel“ jako první – stavba inspirovaná Japonskem. I zde je jako u celého domu pozornost soustředěna dovnitř. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
Rok strávený nad závěrečnou prací se projevil na kvalitě návrhu − vznikl dům křížového půdorysu. Rozhodnutí bylo nekompromisní a ambiciózní, ale rozhodně se nejedná o prázdné a efektní výtvarné gesto. Vše je promyšlené a funkční. Nově navrženou budovu architektka pootočila o 90 stupňů, a je tak orientovaná kolmo nejen k původní zástavbě, ale i k vrstevnicím kopce Aloisova. Nový dům kontrastuje s původní kamennou budovou nejen svou orientací, ale materiálovým řešením. Fasáda je z opalovaných prken, ale stále dodržuje tradiční prosté a funkční tvarosloví.
Kompozice do kříže je výbornou volbou – nejen, že člení dům na soukromou a veřejnou část, ale podobně dělí i zahradu. Původní dům je vlastně bariérou, která „chrání“ soukromou zónu kolem kuchyně a terasy. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
Kancelář architektů je částečně otevřená přes dvě patra. Světlo a dostatek úložných přihrádek a polic v knihovně je základem pro práci. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
Ateliér se opticky propojuje se dvorem díky velké prosklené stěně s posuvnými dveřmi. Naproti přes dvorek se v samostatné budově bývalého hospodářského zázemí nachází zasedací místnost s velkým stolem. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
Dvorek je řešen jako dřevěná terasa se záhony okrasných travin – reprezentativní a zároveň velice přátelská podoba vstupu.
Zasedací místnost slouží k poradám nebo k setkáním s klienty, a tak je základem velký stůl. I zde architektka směrem do dvora použila skleněnou stěnu, a tak vytvořila průhled mezi oběma částmi pracovních prostor. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
Vstupní dvorek může za vlídného počasí sloužit také jako místo pro práci.
-
-
Kompozice do kříže je výbornou volbou – nejen, že člení dům na soukromou a veřejnou část, ale podobně dělí i zahradu. Původní dům je vlastně bariérou, která „chrání“ soukromou zónu kolem kuchyně a terasy. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Záměrné nepravidelnosti v dřevěných prvcích dávají prostředí další rozměr – oživí a zabydlují ho. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Obývací pokoj s kachlovými kamny, knihovnou a pohodlnou sedačkou − to vše se zabydlelo pod klenutým stropem. Takhle vidí moderní podobu tradiční obytné místnosti v ateliéru A1Architects. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Jídelna je vybavena minimalisticky, avšak dostatečně funkčně. Prosvětlují ji tři okna. Tradiční špalety se repasovaly, a tak si uchovaly technickou i estetickou stránku původních oken. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Obzvlášť příjemné jsou části domu, jež komunikují s exteriérem – momenty, kdy dům prorůstá do zahrady a naopak. Dřevěná terasa se stolem z masivu je „zastřešena“ větvemi třešně. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Kuchyň je prostorná a má dostatek pracovní plochy. Díky jejímu umístění na konci nového domu a provázání se zahradou může na terase během teplých dní vzniknout provizorní letní jídelna. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Vstupní hala s točitými schody se nachází na středu původního – starého domu, v místě křížení budov. Schody zdobí minimalistické zábradlí z ocelové kulatiny. Centrální umístění podtrhuje jejich význam i estetičnost. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Příroda se dotýká domu a dům přírody. Jedno funguje vedle druhého, lidé zde rostou a vyvíjejí se stejně jako zahrada a stromy. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Vstupní chodba je jakousi membránou mezi soukromou částí domu a kanceláří. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Zasedací místnost slouží k poradám nebo k setkáním s klienty, a tak je základem velký stůl. I zde architektka směrem do dvora použila skleněnou stěnu, a tak vytvořila průhled mezi oběma částmi pracovních prostor. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Ateliér se opticky propojuje se dvorem díky velké prosklené stěně s posuvnými dveřmi. Naproti přes dvorek se v samostatné budově bývalého hospodářského zázemí nachází zasedací místnost s velkým stolem. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Kancelář architektů je částečně otevřená přes dvě patra. Světlo a dostatek úložných přihrádek a polic v knihovně je základem pro práci. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Čajový dům se v zahradě „zabydlel“ jako první – stavba inspirovaná Japonskem. I zde je jako u celého domu pozornost soustředěna dovnitř. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Tři hmoty, tři povrchy. Různé podoby fasád (starého i nového domu a bývalého hospodářského stavení) jsou v kontrastu i harmonii. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Práce s prostorem je hravá, a tak tu mohla vzniknout rozmanitá zákoutí. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
Venku, nebo vevnitř? Jde obojí!
Koncept kříže vytváří zajímavé prostory v exteriéru i interiéru. Venku zaujmou především dvorek a terasa, oboje s osobitou atmosférou. Dvorek u vstupu je ve veřejné části, mezi kanceláří A1 a zasedací místností. Terasa na ose nového domu navazuje na kuchyň, která tak může v teplých měsících expandovat ven a umožňuje romantické stolování v zahradě. Kromě terasy a dvorku je zde i veranda orientovaná na východ, přístupná ze vstupního zádveří. Dva venkovní parapety (niky na fasádě) jsou v závětří, a tak jsou ideálním místem třeba pro pěstování rajčat.
Vstupní chodba je jakousi membránou mezi soukromou částí domu a kanceláří. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
„Ke starému domu bylo třeba přistavět nový, především z nedostatku vnitřních prostor, které nám chyběly k naší ideální představě života uvnitř.“
A1Architects
Příroda se dotýká domu a dům přírody. Jedno funguje vedle druhého, lidé zde rostou a vyvíjejí se stejně jako zahrada a stromy. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
První sluneční paprsky, rozkvetlá třešeň a kniha…
Záměrné nepravidelnosti v dřevěných prvcích dávají prostředí další rozměr – oživí a zabydlují ho. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
Pro práci i odpočinek
V interiéru domu se musela architektka poprat s tím, jak spojit soukromé části určené k bydlení s veřejnou pracovní částí sloužící ateliéru. Prostory ateliéru umístila prakticky u vstupu do domu − kancelář je zařízená maximálně pro pět pracovníků (dva v přízemí a tři v prvním patře). „Část tohoto prostoru sahá přes obě patra, a tak je zde příjemně zvětšená světlá výška místnosti, až k vrcholovému trámu podkroví,“ popisuje autorka návrhu.
Vstupní hala s točitými schody se nachází na středu původního – starého domu, v místě křížení budov. Schody zdobí minimalistické zábradlí z ocelové kulatiny. Centrální umístění podtrhuje jejich význam i estetičnost. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
Schody-socha. Monolitické točité schody působí monumentálně. V interiéru neplní jen praktickou, ale i uměleckou funkci. Detaily a strukturu schodů vytvořily otisky latí do betonu, a připomínají tak všudypřítomné dřevo.
Kuchyň je prostorná a má dostatek pracovní plochy. Díky jejímu umístění na konci nového domu a provázání se zahradou může na terase během teplých dní vzniknout provizorní letní jídelna. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
Pod pásovými okny jsou skříňky s pracovními pulty.
Hlavní pracovní pult s nerezovým povrchem se nachází ve středu místnosti, nad ním na dřevěné konstrukci visí nádobí a sušené bylinky ze zahrádky.
Obzvlášť příjemné jsou části domu, jež komunikují s exteriérem – momenty, kdy dům prorůstá do zahrady a naopak. Dřevěná terasa se stolem z masivu je „zastřešena“ větvemi třešně. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
Prostory kanceláře v nové budově odděluje od těch soukromých vstupní chodba. Byt architektů začíná velkorysou místností starého domu s točitými monolitickými schody z betonu, které dominují prostoru. Stěny této místnosti jsou původní, ze smíšeného zdiva, a tak návštěvníkovi umožňují uvědomit si stáří této části. Proti betonovým schodům, na konci osy nového domu, je umístěna kuchyň. Francouzská okna přes dominantní čelní stěnu fungují jako obraz s motivem skutečné zahrady, který se proměňuje v čase a ročních obdobích, a umožňují vstup na dřevěnou terasu, kterou zdobí třešeň. Nalevo od schodiště se nachází obývací pokoj, napravo jídelna. V patře − podkroví starého domu − jsou dvě ložnice, koupelna a místnost s příznačným názvem „lebedín“.
Jídelna je vybavena minimalisticky, avšak dostatečně funkčně. Prosvětlují ji tři okna. Tradiční špalety se repasovaly, a tak si uchovaly technickou i estetickou stránku původních oken. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
Nad stolem je autorské svítidlo tvořené z prkének ski.
Dřevěná podlaha vybíhá na stěny a tvoří tak sokl, který navazuje na lavici pod oknem.
Obývací pokoj s kachlovými kamny, knihovnou a pohodlnou sedačkou − to vše se zabydlelo pod klenutým stropem. Takhle vidí moderní podobu tradiční obytné místnosti v ateliéru A1Architects. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
Realizace, která je názorným příkladem toho, jak se záměr může vydařit, když se architekt pečlivě věnuje celému procesu od návrhu po realizaci.
-
-
Kompozice do kříže je výbornou volbou – nejen, že člení dům na soukromou a veřejnou část, ale podobně dělí i zahradu. Původní dům je vlastně bariérou, která „chrání“ soukromou zónu kolem kuchyně a terasy. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Záměrné nepravidelnosti v dřevěných prvcích dávají prostředí další rozměr – oživí a zabydlují ho. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Obývací pokoj s kachlovými kamny, knihovnou a pohodlnou sedačkou − to vše se zabydlelo pod klenutým stropem. Takhle vidí moderní podobu tradiční obytné místnosti v ateliéru A1Architects. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Jídelna je vybavena minimalisticky, avšak dostatečně funkčně. Prosvětlují ji tři okna. Tradiční špalety se repasovaly, a tak si uchovaly technickou i estetickou stránku původních oken. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Obzvlášť příjemné jsou části domu, jež komunikují s exteriérem – momenty, kdy dům prorůstá do zahrady a naopak. Dřevěná terasa se stolem z masivu je „zastřešena“ větvemi třešně. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Kuchyň je prostorná a má dostatek pracovní plochy. Díky jejímu umístění na konci nového domu a provázání se zahradou může na terase během teplých dní vzniknout provizorní letní jídelna. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Vstupní hala s točitými schody se nachází na středu původního – starého domu, v místě křížení budov. Schody zdobí minimalistické zábradlí z ocelové kulatiny. Centrální umístění podtrhuje jejich význam i estetičnost. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Příroda se dotýká domu a dům přírody. Jedno funguje vedle druhého, lidé zde rostou a vyvíjejí se stejně jako zahrada a stromy. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Práce s prostorem je hravá, a tak tu mohla vzniknout rozmanitá zákoutí. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Tři hmoty, tři povrchy. Různé podoby fasád (starého i nového domu a bývalého hospodářského stavení) jsou v kontrastu i harmonii. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Čajový dům se v zahradě „zabydlel“ jako první – stavba inspirovaná Japonskem. I zde je jako u celého domu pozornost soustředěna dovnitř. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Kancelář architektů je částečně otevřená přes dvě patra. Světlo a dostatek úložných přihrádek a polic v knihovně je základem pro práci. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Ateliér se opticky propojuje se dvorem díky velké prosklené stěně s posuvnými dveřmi. Naproti přes dvorek se v samostatné budově bývalého hospodářského zázemí nachází zasedací místnost s velkým stolem. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Zasedací místnost slouží k poradám nebo k setkáním s klienty, a tak je základem velký stůl. I zde architektka směrem do dvora použila skleněnou stěnu, a tak vytvořila průhled mezi oběma částmi pracovních prostor. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
-
-
Vstupní chodba je jakousi membránou mezi soukromou částí domu a kanceláří. FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
A1Architects
První samostatné projekty členů ateliéru A1Architects spadají do roku 2003. V roce 2005 se v Praze začíná formovat studio a kreativní dílna A1Architects, jejíž jádro tvoří Lenka Křemenová a David Maštálka, původně spolužáci z ateliéru architektury s označením A1 na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Od roku 2012 se přidává k týmu další architektka Tereza Schneiderová a od konce roku 2013 také architekt Matěj Žaloudek. Práce ateliéru je charakteristická mezioborovou komunikací a hledáním jedinečných řešení. Metodika práce se mění podle charakteru problému a požadavků zadavatele.
TEXT RENATA HOROVÁ
FOTO DAVID MAŠTÁLKA (A1 ARCHITECTS)
ZDROJ časopis HOME, 04/2015, JAGA MEDIA, s.r.o.