Variace na archetypální dům

09. 03. 2011
Diskuze (0)
Sdílet

Až donedávna poutala pozornost návštěvníků Vitra Campusu ve městě Weil am Rhein nedaleko hranice se Švýcarskem především budova muzea designu, kterou navrhl Frank Gehry. Nyní s ní však soupeří nová budova VitraHausu. V této budově známí architekti  […]

Až donedávna poutala pozornost návštěvníků Vitra Campusu ve městě Weil am Rhein nedaleko hranice se Švýcarskem především budova muzea designu, kterou navrhl Frank Gehry. Nyní s ní však soupeří nová budova VitraHausu. V této budově známí architekti  Herzog a de Meuron zhmotnili své dlouhodobé téma: archetypální dům a skládané objemy.

Společnost Vitra pověřila v roce 2006 architekty Herzoga a de Meurona, aby pro ni navrhli VitraHaus, neboť neměla v areálu volný interiér pro prezentaci Home Collection, souboru interiérových doplňků a nábytku. VitraHaus stojí na severní straně pozemku před oploceným výrobním areálem a spojuje tak další dvě budovy: Vitra Design Museum od Franka Gehryho a Conference Pavilion od Tadaa Anda. Velký pozemek umožnil umístit novou budovu v dostatečné vzdálenosti od nich, aby jim neodpíral zaslouženou pozornost. Před budovami mohl být navíc rozšířen sad – typický prvek místní krajiny.

VitraHaus o rozměrech 57 m na délku, 54 m na šířku a 21,3 m na výšku se tyčí nad ostatními stavbami v areálu. Záměrem nebylo vybudovat horizontální stavbu typickou pro výrobní zařízení, nýbrž vertikálně orientovaný dům nabízející několik pohledů. Neprolíná se v něm jen interiér s exteriérem, ale i dva tvary: ortogonálně polygonální tvar při pohledu zvenku a organický tvar, který v interiéru vytváří prostorová překvapení – tajný svět (řečeno slovy Herzoga a de Meurona) vyvolávající dojem labyrintu.

Vertikální obec
V koncepci VitraHausu se snoubí dvě témata, která se v díle Herzoga a de Meurona objevují opakovaně: téma archetypál­ního domu a téma skládaných objemů. Pro prezentaci nábytku a interiérových předmětů je návrat k myšlence ur-hausu (z němčiny pra-dům) obzvláště vhodný. Showroomy pětipatrové budovy díky svým rozměrům a interiéru ukazují předměty – slovy architektů – v domácím měřítku.

Jednotlivé hmoty mají obecné vlastnosti výstavních prostor a jsou koncipovány jako abstraktní prvky. Lomenice jsou až na pár výjimek prosklené. Objemy působí dojmem, jako by byly vytvarované pomocí protlačovacího lisu. Dvanáct domů naskládaných do pěti pater na některých místech ční až do výšky patnácti metrů a jejich podlahové desky se protínají se štíty ležícími pod nimi. Vzniká tak trojrozměrný soubor – skrumáž domů, která může na první pohled vypadat téměř chaoticky.

Uhlová barva štukového pláště budovu sjednocuje, uzemňuje ji a spojuje s okolní krajinou. VitraHaus funguje jako vstup do areálu společnosti Vitra v podobě malé vertikálně poskládané obce. Otevřené
atrium s podlahou z prken lemuje celkem pět budov: konferenční prostory, výstavní prostory, dále soubor, kde se nachází foyer, recepce, šatna a kavárna s terasou.

Okružní prohlídka začíná ve čtvrtém patře. Návštěvníkům se zde otevře na severní prosklené straně výhled na tüllingerské stráně. Na druhé straně místnosti přechází prosklení ve venkovní terasu, jež skýtá panoramatický pohled na Basilej a farmaceutické podniky. Orientace jednotlivých hmot není svévolná, ale řídí se výhledy na okolní krajinu. Spletitost interiéru nevychází jen z ostrých úhlů prolnutí jednotlivých domů, ale i ze začlenění další geometrické koncepce. Všechna schodiště jsou začleněna do rozsáhlých klikatých organických objemů, které se – obrazně řečeno – prokousávají patry budovy jako červ, na několika místech odhalují úžasný vizuální vztah mezi jednotlivými domy a na jiných místech pro změnu brání ve výhledu.

VitraHaus nabízí denní i noční pohled. Ke změně perspektivy dochází večer. Během dne se návštěvníci dívají z VitraHausu na krajinu, ale když se setmí, začne osvětlený interiér budovy zářit ven a stavba působí dojmem, jako by se vytrácela. Místnosti se otevřou a prosklené lomenice se promění ve vitríny, které svítí na areál společnosti Vitra a jeho okolí.

 

Zušlechtění designového vkusu
VitraHaus slouží lidem, aby si zde definovali a zušlechťovali svůj designový vkus. Návštěva VitraHausu představuje výlet do dějin designu a zároveň nabízí setkání s pracemi předních současných designérů.
Nábytek a předměty z kolekce Vitra Home Collection jsou naaranžovány hned v několika kombinacích určených pro bydlení i pracoviště: klasické kousky od Charlese a Ray Eamesových, George Nelsona, Isamu Noguchiho, Jeana Prouvého a Vernera Pantona doplňují současné designy od Maartena Van Severena, Ronana a Erwana Bouroullecových, Antonia Citteria, Helly Jongerius, Jaspera Morrisona a dalších.

VitraHaus nabízí i pohled do výroby a na kontrolu kvality. Ve „Vitríně“ VitraHausu je vystavený výběr židlí z devatenáctého a dvacátého století. Díky němu si návštěvníci udělají představu o fondech sbírky muzea.

VitraHaus působí dojmem návratu domů nejen díky svým architektům, ale i celou stavební koncepcí. Herzog a de Meuron odkazují na archetypální podobu domu se sedlovou střechou, již lze nalézt v obytných stavbách po celém světě. Architekti na tuto základní podobu navázali a kombinací celé řady „domů“ vytvořili prolínající se vrstvy jedné budovy. Výsledný interiér má příjemné rozměry a domáckou atmosféru. Skládané objemy vytvářejí dramatické úhly a perspektivy.

V roce 1981 zničil značnou část výrobních zařízení společnosti Vitra ve městě Weil am Rhein pocházejících z 50. let minulého století rozsáhlý požár. Po této události byl na pozemku vybudován heterogenní architektonický celek. Svoji první realizaci zde má například Zaha Hadid. Vitra Design Museum je první architektonické dílo Franka Gehryho postavené mimo území Severní Ameriky. Tadao Ando zde navrhl svůj první dům mimo Japon­sko. Výrobní budovy zde navrhli i Nicholas Grimshaw, Alvaro Siza a SANAA. V areálu společnosti Vitra se dále nacházejí budovy od Richarda Buckminstera Fullera, Jeana Prouvého a Jaspera Morrisona.
Výběr architektů měl do Weilu přivést svět a vytvořit jedinečný prostor vyznačující se souborem „zahraniční“ architektury. Do Weilu tak pronikla inspirace z Los Angeles, Londýna, Tokia a Porta. Nyní přišla řada i na místní, a přesto světovou architekturu, již v Bazileji tvoří architekti Herzog & de Meuron.

VitraHaus
Místo: Charles-Eames-Strasse, Weil am Rhein
Projekt: 2006–2007
Realizace: 2007–2009
Otevření: březen 2010
Tým partnerů projektu: Jacques Herzog, Pierre de Meuron, Wolfgang Hardt
Architekti: Guillaume Delemazure (Associate)
Charlotte von Moos, Thomasine Wolfensberger (Associate)
Projektový tým: Katharina Rasshofer, Harald Schmidt, Sara Secci, Nicolas Venzin, Isabel Volkmar, Thomas Wyssen
Klient: Vitra Verwaltungs GmbH, Weil am Rhein
Rozloha objektu: 1 324 m2
Krajinná architekura: August Künzel Landschaftsarchitekten AG, Basilej, Švýcarsko

(red)
Foto: archiv Vitra

Článek byl uveřejněn v časopisu ASB.

Kategorie: Návštěvy domů
Tagy: architektura rodinný dům
Sdílejte článek

Diskuze