Jak si správně zařídit pracovnu nebo pracovní koutek
Začali jste během lockdownu pracovat z domova a vyhovuje vám to? Chcete home office využívat i nadále? Poradíme vám, jak si správně zařídit pracovnu nebo pracovní koutek.
S aktuálním trendem práce z domova souvisí stále častěji požadavek mít doma pracovnu nebo alespoň pracovní koutek. A jelikož prací většina z nás tráví více než třetinu dne, je velice důležité, abychom se při ní cítili dobře. Například i proto, že vhodné pracovní prostředí znamená vyšší pracovní výkon, méně únavy a větší psychickou pohodu.
Prvním krokem je nalézt v bytě nebo v domě vhodné místo. V rodinných domech je poměrně častou snahou spojit v jedné místnosti funkci pracovny a pokoje pro hosty. Dříve, než se pro toto populární řešení rozhodnete, zvažte, zda chcete pustit hosty do svého pracovního království. Uvidíme, co v tomto směru přinese budoucnost. Možná právě zkušenosti z pandemie, kdy home office nabyl na dosud nebývalé důležitosti, přinesou do dispozic našich domovů nové impulsy.
V běžném bytě bývá hledání vhodného místa pro práci složitější. Místo pracovny je často potřebné se uspokojit s pracovním koutem a v něčem polevit ze svých nároků – buď si zvolíte více prostoru v obýváku, nebo větší klid v ložnici, kde se během dne budete moci nerušeně soustředit na práci. To podstatné – vhodný pracovní stůl, pohodlná ergonomická židle a úložný prostor – by se však mělo vejít i do toho nejmenšího pracovního koutku. Důležité je pamatovat i na vhodné světelné podmínky a příjemné prostředí.
Možnosti uspořádání pracovny – ideální umístění pracovního stolu v místnosti vzhledem k oknu.
Denní světlo je při práci velmi důležité. Pozitivně působí na koncentraci, dodává energii, zvyšuje naši efektivitu. Ideální je, když přirozené světlo přichází zboku, popřípadě může být okno před pracovním stolem. Určitě by však nemělo být za vámi, protože sluneční paprsky by se mohly nepříjemně odrážet od monitoru počítače.
Dělejte promyšlené kompromisy
I když se vám na těchto stránkách snažíme ukázat ideální řešení, zejména v bytech nemusí být ideál dosažitelný. Proto je často potřebné si zvolit „menší zlo“. Důležité je u toho přemýšlet nad různými možnostmi, zvážit všechna pro a proti a hledat ten nejlepší kompromis.
Pokud budete například pracovat v obýváku, budou vás rušit ostatní členové rodiny. Avšak tento problém by se mohl vyřešit přizpůsobením denního a pracovního režimu. A i do malé ložnice možná najdete vhodný prostorově úsporný nábytek.
Bojujete s prostorem? Zkuste tyto triky
- Zvolte subtilní zařízení, které nezatíží prostor.
- Co nejefektivněji využijte výšku místnosti.
- Úložný prostor na věci, které nepoužíváte často, umístěte jinam.
- Použijte skládací stolek nebo židli, kterou můžete pověsit na zeď.
- Hledejte multifunkční nábytek, který po skončení práce využijete jinde.
V bytech je pracovní kout obvykle součástí obýváku nebo ložnice, kde je zapotřebí hledat řešení, která jsou nejen ergonomická a praktická, ale zároveň i prostorově úsporná.
Závěsný stolek Wandila zabere skutečně minimum místa a po vyklopení je ideální na psaní nebo na notebook. Obsahuje také police na drobnosti a díky svému neutrálnímu vzhledu se hodí do obýváku i do ložnice. Najdete jej za 2 399 Kč na www.moebelix.cz.
Důležité rozměry
Základní rozměry pracovního stolu a pracovního místa pro jednu osobu. Optimum je plocha 5 m2.
Ideální tvar pracovního stolu je L. Při takovémto rozmístění máte všechny důležité předměty na dosah ruky.
Optimální výška pracovního stolu je 70 až 75 cm. Zvolte si k němu nastavitelnou ergonomickou židli a monitor nastavte do výšky očí, abyste se při práci nehrbili. Často používané předměty umístěte do níže položených polic, popřípadě pod úroveň stolu.
Ing. arch. Lucia Mészárová
architektka, zakladatelka a lektorka školy interiérového designu Design Academy, www.designacademy.sk
Text a schémata: Lucia Mészárová, redakčně upravila: Erika Kuhnová
Foto: ALDO, Möbelix
Zdroj: Časopis HOME