Secesní rebelie v modré aneb Jak vytvořit nekonvenční bydlení

V klidné části Holešovic, v přízemí činžovního domu z počátku 20. století se nachází nedávno rekonstruovaný byt 50 m2, který původně patřil správci domu. K přeměně bytu, který byl téměř v dezolátním stavu, došlo v roce 2012.
Reklama

Přáním majitele bylo navrhnout rekonstrukci tak, aby prostor splnil současné požadavky na bydlení, a zároveň se tu zachovaly původní secesní prvky. Například dlažba v koupelně, jejíž dekor se objevuje v celém domě.

Návrh vytvořilo 0,5 Studio, které založili v roce 2011 bývalí spolužáci z pražské UMPRUM, kde studovali pod vedením prof. ak. arch. Jindřicha Smetany. Jejich mottem při navrhování je „Zdraví a krása“.

Velkolepý vstup do bytu rámují původní velké dřevěné dveře. Foto: Peter Fabo

Velkolepý vstup do bytu rámují původní velké dřevěné dveře. Foto: Peter Fabo

Průhled bytem od zádveří směrem do ložnice. Zachováno se zde okénko, které vypovídá o původním účelu bytu − sloužilo správci pro kontrolu přicházejících a odcházejících osob a pohybu v domě. Foto: Peter Fabo

Průhled bytem od zádveří směrem do ložnice. Zachováno se zde okénko, které vypovídá o původním účelu bytu − sloužilo správci pro kontrolu přicházejících a odcházejících osob a pohybu v domě. Foto: Peter Fabo

Ze středu dispozice k fasádám

Dispoziční řešení se od původního zase tak výrazně nezměnilo, moderním požadavkům v podstatě vyhovuje. Vstup do bytu je umístěn na střed. Za dvoukřídlými vstupními dveřmi se nachází zádveří s botníkem a věšákem, vše v bílé barvě s výjimkou dekoru na jedné ze stěn. Z prostoru zádveří se vchází do koupelny a na toaletu. Umístění hygienického zázemí ve středu dispozice je výhodné nejen proto, že ponechává obytné prostory u fasád domu a tak jsou osvětleny denním světlem, ale i kvůli hygienické membráně, skrz kterou se vstupuje do obytných místností bytu po příchodu z venku.

Koupelna s původní dekorovanou dlažbou. Koupelnu i toaletu koncipovali designéři z 0,5 Studia kontrastně ve vztahu k ostatním místnostem bytu. Foto: Peter Fabo

Koupelna s původní dekorovanou dlažbou. Koupelnu i toaletu koncipovali designéři z 0,5 Studia kontrastně ve vztahu k ostatním místnostem bytu. Foto: Peter Fabo

Černá toaleta s přiznanými technickými prvky. Stejně jako koupelna má okno do světlíku s výplní ze satinovaného skla. Foto: Peter Fabo

Černá toaleta s přiznanými technickými prvky. Stejně jako koupelna má okno do světlíku s výplní ze satinovaného skla. Foto: Peter Fabo

Detail osvětlení v koupelně. Povrchy tu tvoří černý fasádní nátěr. Foto: Peter Fabo

Detail osvětlení v koupelně. Povrchy tu tvoří černý fasádní nátěr. Foto: Peter Fabo

Původní dlažba v koupelně jako vzpomínka na ušlechtilé hodnoty dávné doby, kdy dům vznikal. Foto: Peter Fabo

Původní dlažba v koupelně jako vzpomínka na ušlechtilé hodnoty dávné doby, kdy dům vznikal. Foto: Peter Fabo

Barevnost se z kuchyně šíří do celého interiéru

Obývací prostor s kuchyní je orientován do ulice. Výrazným prvkem tu je modrá kuchyňská linka s horními skříňkami sahajícími téměř ke stropu. Výrazná barva vytváří z linky prostorový solitér. Modrou kuchyňskou linku akcentuje skupina židlí Thonet. To se opět promítá do maleb, které dekorují stěnu, procházející bytem. Autoři maleb Vít Svoboda a Alexey Klyuykov zde skombinovali prvky kaligrafie, graffiti a pop-artových motivů. Po chvíli sledování na nás z malby vystupují známé motivy kreslených postaviček a populární symboly, které ovšem ve svém součtu jakoby ztrácejí své obvyklé významy.

Kuchyně „oděná“ v Ivesem Kleinem patentované modři (IKB 191 - International Klein Blue) a denní prostor s promítacím plátnem. Foto: Peter Fabo

Kuchyně „oděná“ v Ivesem Kleinem patentované modři (IKB 191 – International Klein Blue) a denní prostor s promítacím plátnem. Foto: Peter Fabo

Jídelní stůl s barevnými židlemi ve třech základních barvách používaných pro soutiskovou techniku a malovaný dekor stěny. Foto: Peter Fabo

Jídelní stůl s barevnými židlemi ve třech základních barvách používaných pro soutiskovou techniku a malovaný dekor stěny. Foto: Peter Fabo

Ložnice s pracovnou a „garáží“ na kola

Směrem do tichého dvora je orientována ložnice. Díky velkorysé světlé výšce zde bylo možné umístit vložené patro na spaní, pod kterým je pracovní prostor s psacím stolem. Vložené patro nesou profily HEB, nebylo tedy potřeba dalších podpůrných prvků, které by zmenšovaly šíři dispozice. Podél jedné stěny ložnice vybudovali úložný prostor s integrovanými schody do patra.

Ložnice s pracovním prostorem, „tělocvičnou“ a zrcadlem, které opticky zvětšuje prostor. Úložná stěna je hladká, člení ji pouze formáty březové překližky. Foto: Peter Fabo

Ložnice s pracovním prostorem, „tělocvičnou“ a zrcadlem, které opticky zvětšuje prostor. Úložná stěna je hladká, člení ji pouze formáty březové překližky. Foto: Peter Fabo

Spací patro zabezpečuje černá síť − působí lehce, propouští světlo a vytváří jeden ze zajímavých výtvarných detailů. Foto: Peter Fabo

Spací patro zabezpečuje černá síť − působí lehce, propouští světlo a vytváří jeden ze zajímavých výtvarných detailů. Foto: Peter Fabo

Přímo z postele má majitel tohoto svěžího, mladistvého interiéru výhled na své „domácí miláčky“. Foto: Peter Fabo

Přímo z postele má majitel tohoto svěžího, mladistvého interiéru výhled na své „domácí miláčky“. Foto: Peter Fabo

Drobnosti, které tvoří celkový dojem

Příjemná je technická syrovost několika prvků, které spoluvytvářejí uvolněnou atmosféru bytu. V denním prostoru jsou police z kovového systémového regálu se začleněným stahovacím plátnem pro promítání. To je tu myšleno jako zajímavá alternativa televize. V předsíni a kuchyni zaujmou linie kabelů, tvořící prostorovou kresbu, se zářivkami bez stínidel. Koupelnu osvětlují přenosné stavební svítilny. Největší zálibou majitele bytu je cyklistika, a proto se designéři rozhodli bez obav přiznat úložný systém pro jízdní kola.

Průhledy bytem opticky zvětšují prostor, takže je možné uvědomit si jeho délku přes celou hloubku domu. Úzkou dlouhou dispozici podtrhují podélně řešený úložný prostor z březové překližky a dekorovaná stěna.

„Špehovací“ okénko pro původního majitele − správce domu. Foto: Peter Fabo

„Špehovací“ okénko pro původního majitele − správce domu. Foto: Peter Fabo

V předsíni a kuchyni zaujmou linie kabelů, tvořící prostorovou kresbu, se zářivkami bez stínidel. Foto: Peter Fabo

V předsíni a kuchyni zaujmou linie kabelů, tvořící prostorovou kresbu, se zářivkami bez stínidel. Foto: Peter Fabo

Detail malby ve třech základních barvách. V tomto bytě není nic náhodou, i když to tak může vypadat. Každý detail má svůj příběh a celým prostorem se vine nejen novodobý dekor malované stěny. Foto: Peter Fabo

Detail malby ve třech základních barvách. V tomto bytě není nic náhodou, i když to tak může vypadat. Každý detail má svůj příběh a celým prostorem se vine nejen novodobý dekor malované stěny. Foto: Peter Fabo

Návrh bytu má své „logo“ s výřezem z Muchova secesního plakátu a fotografie se známým gestem. Vyjadřuje celkově uvolněnou atmosféru, která panuje v bytě spolu s úctou k originálním prvkům. Foto: Peter Fabo

Návrh bytu má své „logo“ s výřezem z Muchova secesního plakátu a fotografie se známým gestem. Vyjadřuje celkově uvolněnou atmosféru, která panuje v bytě spolu s úctou k originálním prvkům. Foto: Peter Fabo

Prostorové schéma − vizualizace

Prostorové schéma − vizualizace

Text: Renata Horová
Fotografie: Peter Fabo
Redakční úprava: Dominika Záveská

Reklama
Reklama

Komentovat