I obyčejná židle může kultivovat národní hrdost
Příběh o tom, že i obyčejná židle může kultivovat národní hrdost, a o tom, jak laický designér – samouk může nastartovat vývoj průmyslového designu, vypráví židle Landi.
Když v roce 1939 otevřeli brány švýcarské Národní výstavy v Zürichu, alpský národ se musel cítit nesvůj z rostoucí hrozby fašistického režimu svých sousedů. V reakci na to se uzavřel v pragmatické neutralitě a upjal se na přirozenou národní hrdost. Tu rozvíjel ne přes jalová vyhlášení, ale hlavně pomocí reálné sebepodpory, například nastartováním technologického nebo průmyslového rozvoje. Národní výstava – přezdívaná Landi – se tak stala místem, kde se pověstný švýcarský kumšt mohl naplno předvést. Deset milionů návštěvníků procházelo hrdými pavilony, a když už byli vyčerpaní, mohli si odpočinout na břehu curyšského jezera. Tam na ně čekaly stovky naleštěných kovových židlí s neobvykle moderním designem. Okamžitě si získaly popularitu.
Židle Landi, které debutovaly právě v roce 1939, vyvinul Hans Coray (všestranný autor – téměř renesanční osobnost) jako mistrovské dílo industriálně ušlechtilých kvalit. Je až zarážející, že Hans Coray neměl žádné zkušenosti s průmyslovým designem. Vystudoval románské jazyky, působil jako výtvarník – humanista a k zadání zahradní židle se dostal náhodou. V úsilí vytvořit levnou, odolnou proti vlivům počasí, pevnou, ale zároveň lehkou, nade vše pohodlnou židli, sáhl po tehdy inovativní technologii zpracování hliníku. Dokonale pochopil principy i možnosti tvarování materiálu, židli poprvé v historii rozvinul jako prostorově ohýbanou skořápku z perforovaného hliníkového plechu, usazenou na samonosné konstrukci, a výsledek podřídil efektivní masové výrobě. Pragmatická krása i neobvyklé pohodlí, které vychází jednak z prostorových křivek skořápky sedadla kopírujících tělesné parametry sedícího, jednak z důmyslné konstrukce loktových opěrek, dělá ze židle Landi Chair jeden z nejvýznamnějších momentů v historii designu.
1939
STOHOVATELNÁ ŽIDLE Landi je mistrovským kouskem průmyslového designu 20. století. Vloni ji do svého výrobního portfolia zařadil švýcarský nábytkářský gigant Vitra, přičemž pečlivou reedici (věrnou původnímu návrhu) připravil ve spolupráci s vdovou po autorovi Henriette Coray. Židle se vyrábí v charakteristické matné úpravě eloxovaného hliníku. 12 897 Kč, VITRA, prodává www.designbuy.cz
Hans Coray (1906 – 1991)
švýcarský výtvarník a průkopník průmyslového designu
POKRAČOVATELÉ
2008
Svěží kráska Pipe Chair připomíná ikonický model Landi jen vzdáleně. Židli z hliníkových trubek navrhl britský designér Jasper Morrison, který je známý krajní jednoduchostí svých výtvorů i pronikavou pokorou a skromností. Židle nabízí pokorný výraz archetypálního tvarosloví (tedy vzhledu všem důvěrně známého „pravzoru“), může se používat v interiéru či exteriéru a dodává se v široké škále povrchových úprav. Od 6 704 Kč, MAGIS DESIGN, prodává Alax
2009
Plastové řešeto s číselným označením 288 je všestrannou židlí s mimořádně příznivými uživatelskými vlastnostmi. Výtvor dvojice autorů Pocci + Dondoli důsledně naplňuje požadavky praktičnosti, ergonomie i svérázného půvabu. Vyrábí se z nylonu pomocí důmyslné technologie, která židli dává lehkost a zároveň odolnou pevnost. Její název vtipně odkazuje na počet maličkých otvorů, jimiž je proděraveno sedadlo i opěradlo. Od 4 004 Kč, DESALTO, prodává Stockist
2012
Perforované sezení Koi-Booki prozrazuje, že jeho autoři Claudio Dondoli a Marco Pocci zřejmě milují dírky. Podobně jako v případě židle 288, i u tohoto modelu jich uplatnili požehnaně. Díky nim i povědomé siluetě se v návrhu zcela poddali Corayově předloze. Sami programovou všednost přiznávají: „Tento projekt nepotřebuje vysvětlení, protože promlouvá srozumitelným jazykem. Účelné zaměření židle je jasné na první pohled.“ Od 3 347 Kč, PEDRALI, prodává www.designoshop.cz
2013
Lehoučká zahradní židle Alumi se ke klasice Landi Chair nepřibližuje přes tvarosloví perforací, ale spíše připodobněním ve své siluetě. Průmyslový designér Sam Hecht chtěl vytvořit praktické sezení, které by se dalo stohovat a zároveň by nabízelo dostatečný komfort. Proto sáhl po logické konstrukci silných nohou plynule přecházejících do loktových opěrek. Sam Hecht se při jejich vymýšlení nechal inspirovat zábradlím. TECTONA
TEXT MICHAL LALINSKÝ
FOTO VITRA, MAGIS DESIGN, DESALTO, PEDRALI, TECTONA
ZDROJ časopis HOME 6/2015, JAGA MEDIA, s.r.o.
Supr článek!