Moderní a svěží – rekonstrukce interiéru v domě z 90. let

Dům, nebo domov? Rekonstrukce části interiéru domu v šáreckém údolí řešila právě tuto otázku. Jak z neosobního domu vytvořit hřejivý domov, který budou majitelé milovat? Nakonec se ukázalo, že nejsou potřeba velké stavební zásahy, ale stačí jen pár dobrých nápadů. A s těmi přišli architekti Anna a Petr Venclovští.

Dům se nachází v Praze, v blízkosti přírodní rezervace Divoká Šárka, což je malebná oblast, která již dříve přitahovala milovníky romantické přírody. Právě poloha domu je jeho velkou předností. „Dům byl dokončen na přelomu tisíciletí a tomu odpovídala dispozice i estetika. Naštěstí stojí na výjimečném místě a v podstatě funguje dobře, i když bych si to samozřejmě dokázal představit jinak, lépe.

To ale nebyl náš úkol. Byli jsme požádáni o pomoc s optimalizací stávajícího a klient si ani nepřál velké stavební zásahy. Dnešní majitelé v domě bydlí už několik let, takže na prvním setkání nám hned dokázali vyjmenovat několik míst a bodů, se kterými nejsou spokojeni. K těm jsme nějaké přidali a postupně na ně hledali odpovědi. Lidé, kteří dům stavěli, ho zkrátka chtěli používat jinak a to bylo potřeba změnit,“ komentuje počáteční situaci Petr Venclovský.

Příjemným doplňkem v předsíni je opravdu velké zrcadlo se zaoblenými rohy a pokovenou žárovkou, návrh Petra Venclovského.

Příjemným doplňkem v předsíni je opravdu velké zrcadlo se zaoblenými rohy a pokovenou žárovkou, návrh Petra Venclovského.

Na míru každodennosti a intimitě

Z rekonstrukce je patrný citlivý přístup k návrhu i ke klientovi. „Zařizovat někomu obytný interiér je velmi intimní věc. Architekt potřebuje hodně empatie a citu, k lidem i místu. Problémy a jejich řešení nám byly jasné velmi brzy a myslím, že jsme o nich, až na drobnosti, nemuseli sáhodlouze mluvit“, vysvětluje architekt. Kudy se skutečně chodí, které dveře jsou nadbytečné, kde naopak chybí? Kde studí podlaha, kam se chcete dívat při vaření, kam z křesla, kde se bude poslouchat hudba, kde se sejde rodina na Vánoce? Přesně takové otázky kladl architekt svým klientům, aby mohl co nejvíce přizpůsobit interiér jejich požadavkům a rytmu každodenního života.

Dispozice – suterén

Dispozice – suterén

Dispozice – 1. NP

Dispozice – 1. NP

Hravé řešení splnilo požadavky

Přáním klienta bylo „zabydlet“ vstupní a společenskou část domu. To se týkalo vstupu, pokoje pro hosty, kuchyně s jídelnou a obývacího pokoje. Podélný tvar vstupní haly podtrhuje dřevem obložená stěna nad lavicí na sezení − sympatická možnost usednutí, kterou majitelé při přezouvání jistě ocení. Vstupní prostor má obrovskou výhodu v tom, že ho osvětluje denní světlo procházející skrz skleněnou výplň dveří. Proti dřevěné stěně je praktická šatní skříň, třeba na uložení sezónních věcí.

Pod lavicí za posuvnými dvířky v pastelových barvách je úložný prostor.

Pod lavicí za posuvnými dvířky v pastelových barvách je úložný prostor.

Dřevěnou stěnu oživují barevné kulaté věšáky na zavěšení oděvů a také veselý motiv cyklistů.

Dřevěnou stěnu oživují barevné kulaté věšáky na zavěšení oděvů a také veselý motiv cyklistů.

Cvičit, poslouchat, meditovat, ubytovat

Na vstupní prostor navazuje pokoj pro cvičení a poslech hudby, který v případě potřeby slouží zároveň jako pokoj pro hosty. Zde architekti využili přírodních materiálů, takže výsledek působí příjemným dojmem. Tkaná béžová tapeta pokrývá protilehlé stěny místnosti a koresponduje s provazovými úchytkami na skříni, jež tvoří celou jednu stěnu místnosti a tak poskytují dostatek cenného úložného prostoru. V této stěně je i nika s pracovním prostorem.

V celém interiéru se vyskytují výrazné barevné solitéry, které vytváří jakousi mozaiku dekorativních prvků v retro designu. Zde je takovým barevným akcentem žlutá židle u pracovního koutu a červené hodiny. Nad celým prostorem se vznáší bílé svítidlo Ariette od Flos.

V celém interiéru se vyskytují výrazné barevné solitéry, které vytváří jakousi mozaiku dekorativních prvků v retro designu. Zde je takovým barevným akcentem žlutá židle u pracovního koutu a červené hodiny. Nad celým prostorem se vznáší bílé svítidlo Ariette od Flos.

Stojací lampa Bolla od Gervasoni, z přírodního ratanu, zajímavě osvětlí stěny pokoje a promítne tak na ně svůj vzor. Podlahu pokrývá béžový koberec Signature Berber od Bewe z vlny.

Stojací lampa Bolla od Gervasoni, z přírodního ratanu, zajímavě osvětlí stěny pokoje a promítne tak na ně svůj vzor. Podlahu pokrývá béžový koberec Signature Berber od Bewe z vlny.

Místo, kde trávíme společný čas

Obývací pokoj je opět laděn v přírodních tónech. Jedna část velkého obývacího prostoru slouží ke sledování televize, druhá část pak ke čtení. Na stěnu s okny tu navazuje dubová knihovna. Za sedačkou v dubové stěně je zakomponováno otopné těleso tak, aby dojem z interiéru nijak nerušilo.

V dubové stěně je zabudovaná televize a příslušenství, přičemž zde zůstává dostatek místa třeba na knihy a DVD.

V dubové stěně je zabudovaná televize a příslušenství, přičemž zde zůstává dostatek místa třeba na knihy a DVD.

Proti televizní stěně umístil architekt sezení Gentry od Moroso ve světlé barvě, designerka ho doplnila kobercem Entrelacs od Ligne Roset v režném provedení a háčkovaným pufem, který je dílem Edity Kašperanové z Chrudimi.

Proti televizní stěně umístil architekt sezení Gentry od Moroso ve světlé barvě, designerka ho doplnila kobercem Entrelacs od Ligne Roset v režném provedení a háčkovaným pufem, který je dílem Edity Kašperanové z Chrudimi.

Dubová knihovna s rohovou sedačkou Moroso − celek doplňuje servírovací stolek, podle návrhu architekta (v bruselském stylu) a stojací svítidlo od Vitry.

Dubová knihovna s rohovou sedačkou Moroso − celek doplňuje servírovací stolek, podle návrhu architekta (v bruselském stylu) a stojací svítidlo od Vitry.

Dubový stůl – základ rodiny

Kuchyně vznikla spojením dvou místností a tak nyní poskytuje dostatek prostoru a komfortní využití. Pracovní plocha kuchyňské linky se nachází pod okny a je dostatečně prostorná. Při vaření je příjemně osvětlena denním světlem a pohled ven může osvěžit a potěšit toho, kdo vaří. Základem kuchyně je mohutný dubový stůl z masivu (až pro 12 lidí) jako symbol velké rodiny. Jedná se o výrobek na míru. (Většina atypicky vyrobených doplňků v bytě je od Atyp Interier Praha.)

Dubový stůl obklopují stylové dánské jídelní židle Muuto (dodalo Scandium). Struktura dřeva je rovněž motivem centrálního svítidla, jehož stínítko je vyrobeno z dýhy.

Dubový stůl obklopují stylové dánské jídelní židle Muuto (dodalo Scandium). Struktura dřeva je rovněž motivem centrálního svítidla, jehož stínítko je vyrobeno z dýhy.

Tapeta Cole&Son Fornasetti Acquario pokrývá jednu stěnu, v místnosti funguje jako obraz s hravým motivem. Na stěně s tapetou je knihovnička pro kuchařky, které jsou tak pohodlně při ruce.

Tapeta Cole&Son Fornasetti Acquario pokrývá jednu stěnu, v místnosti funguje jako obraz s hravým motivem. Na stěně s tapetou je knihovnička pro kuchařky, které jsou tak pohodlně při ruce.

Osobitý styl je uměním kombinace

Propojování stylů a prvků tvoří osobitý rukopis architekta. „Vlivů je hodně. Člověk do sebe nasbírá spoustu inspirace a nejsilnější jsou ty z dětství. U prarodičů býval běžně mix první republiky a padesátých, šedesátých let. Fukcionalismus má v sobě krásu jednoduchosti a řemeslo, padesátky vřelost a domáckost, Skandinávie zase nadhled a vtip,“ shrnuje svůj přístup Petr Venclovský.

Text: Renata Horová
Foto: Petr Karšulín
Redakční úprava: Dominika Záveská

Komentovat