Škola barev VII: Ladění barev podle ročních dob

Každé roční období v přírodě se obléká do harmonických barev. Přestože jsou to barvy ze všech pólů barevného spektra, vždy se jedná o charakteristické odstíny, které spolu navzájem dokonale ladí a tvoří jeden organismus zvaný příroda… Ideálem lidského životního prostoru je harmonický domov a k tomu velkou měrou přispívá právě celkový barevný koncept.
Reklama

Barevný koncept interiéru domu či bytu by se měl postupně odvíjet od podobného základu a gradovat v nejdůležitější obytné místnosti. Někdy si můžeme představit, jakousi společnou kostru, na které jsou navěšené zkrášlující doplňky jednotlivých místností.

Jako základní barva je zde zvolená krémově béžová. Pro obývací prostor převažující oříškově hnědá s doplňkovou červenou barvou vlčích máků. Ložnice se odvíjí s převažující mechovou zelení a jemně doladěnou meruňkově žlutou. Dívčí pokoj si hraje s kontrasty světlé šedofialové s výrazně ametystově fialovou. A nakonec koupelna – v základu ivory bílá doplněná krásnou průzračnou vodově modrou, která působí čistě a svěže.

Vždy je tedy dobré stanovit si tu místnost, která bude představovat centrum a srdce životního prostoru. Samozřejmě že konceptem barevného řešení může být i potřeba mít v každé místnosti jinou barvu. To je úplně v pořádku, je však nutno dbát na skladbu konkrétních odstínů. K tomu pomáhá teorie ročních dob.

Základní barvu jsme si zvolili kouřově šedou. Pro obývací pokoj pak výraznou tmavě růžovou s doplňkovou sytě červenou. Ložnice se nese ve znamení klidné lagunově zelené se studenou tyrkysově zelenou. Dívčí pokoj se zjemňuje vanilkově žlutou se světle růžovou a nakonec koupelna působí zářivě svojí sluneční žlutou na pozadí sněhově bílé.

Vychází z obrazu přírody, který se v jednotlivých ročních obdobích mění. Typické barvy jednotlivých dob spolu vždy ladí, protože jim dominuje jedna základní barva. Na jaře je to žlutá, v létě modrá, na podzim červená a v zimě opět studená modrá. S ohledem na tyto základní barvy můžeme jaro a podzim označit za období teplých barev, kdežto léto a zimu za období barev studených.

Dětský pokoj v jarní náladě, tentokrát v jarní náladě. Působí teple, lehce, přívětivě a živě svou pestrou paletou barev. Krásný příklad dětského pokoje zařízeného v jarních barvách, tyrkysově modré a lipové zelené. Velmi světlé dřevo a koberec v barvě přírodní vlny příjemně proteplují prostor.

Barevná úskalí
Obecně platí, že v každém období jsou zastoupeny všechny barvy z barevného kruhu, vždy však ve specifickém odstínu odpovídajícím roční době. Jarní barvy se na rozdíl od podzimních liší lehkostí, veselostí a šťavnatostí. Podzimní působí sytě, zemitě, ba až těžce a tlumeně. V létě barvy pod žhnoucím sluncem vyblednou, zjemní a vypadají chladněji a decentně. Naopak v zimě jsou studené barvy ostré a září až ledově. V rámci ročních období lze bez větších problémů společně kombinovat odstíny jara a podzimu a léta se zimou. Jaro s létem nebo podzim se zimou nepůsobí příliš harmonicky a vytváří ve společné kompozici napětí. Takové napětí se samozřejmě dá v interiéru využít a mnoho současných designérů takto pracuje. Velmi však záleží na citlivosti a zkušenosti autora a do jaké míry udrží přesné barevné odstíny. To je jedno z největších úskalí barevného konceptu interiéru. Náš záměr může být dokonalý a nachystané vzorky perfektně vyladěné, v realizaci se nám však barevné odstíny posunou poněkud jinam. Většina firem s interiérovými barvami už naštěstí nabízí nejen tištěné vzorníky barev, ale i malé vzorečky v plechovkách, které si můžeme vyzkoušet přímo v interiéru. Někdy se to může zdát zbytečně zdlouhavé a drahé, ale z vlastní zkušenosti vím, že se taková práce vyplatí. Není nic horšího, než se několik let den co den dívat na barvu, kterou jsme nechtěli. Nemluvě o dvojí práci, budeme-li zakopnutí při výběru řešit rovnou přetřením dalším odstínem. Trik a rada zní: Protože barva ve velké ploše působí dvojnásobně silnějším dojmem, je dobré sáhnout ve vzorkové řadě po barvě o odstín až dva světlejší než ta, která nás okouzlila.
Umírněný příklad letní barevné kombinace tón v tónu vytvořené z hnědých odstínů čokoládové, barvy bílé kávy a barvy bahna s doplňkovou starorůžovou. Je to jemná a velmi decentní kompozice. Jiný příklad letní barevné kombinace, jemné a zdrženlivé v romantickém duchu. Modrošedá s malinovou a mátově zelenou na podkladě čokoládově hnědé podlahy.

Kouzelná moc barev
Pokud řešíme výmalbu obytného prostoru komplexně, je dobré si připravit návrh konceptu nanečisto. Vyberme si jednu základní neutrální barvu, která bude procházet jako pojítko celým prostorem, další barvy z ní pak tonálně vycházejí. Výběr základní barvy nám také napoví, odstíny kterého období budou následovat. Přirozeně totiž saháme po barvě, jež odpovídá našemu typu. Melancholik je člověk rozumu, váží si uspořádaných poměrů a pocitu bezpečí. Jeho nejbližší barva je modrá, která na něj působí uklidňujícím, zdrženlivým a chladným dojmem. Dává mu pocit uvolnění spokojenosti a harmonie. Inklinuje k barvám letního období. Sangvinik dokáže být ohromně bujarý, stejně jako zachmuřený až k smrti. Je živý, společenský, přizpůsobivý, vnímavý vůdce, méně sebekritický, veselý a otevřený. Nejbližší barva je mu žlutá, která na něj působí zářivě, vzdušně, světle a vesele. Nejbližším ročním obdobím pro sangvinika je jaro. Flegmatik miluje klid, stálost a pohodu. Je samostatný, hloubavý, starostlivý a velmi dobře se snese prakticky s kýmkoli. Jeho nejbližší barva je zelená, protože působí uklidňujícím, vyrovnaným dojmem a dodává mu jistotu. Bezprostředně blízký je mu podzim. Cholerik je extrovertní, společenský a velice temperamentní až netrpělivý. Má rád změnu a pohyb a je velmi dynamický. Nejbližší barvou je mu červená, protože působí nápadně a vyživuje jeho temperament. Nejbližším obdobím pro cholerika je zima a s ní i zimní paleta barev.
Barva mědi je typickou barvou podzimu. Spolu s čokoládově hnědým kontrastním dekorem na závěsech působí zářivě. To vše doplněné v triádě šťavnatou olivovou barvou na stěně, váze a stropním světle, takže interiér na nás působí magicky vyváženě a harmonicky.
Vytvoření konceptu
Barevný koncept interiéru si vytvoříme tak, že ze vzorečků barev získaných od jejich výrobců zhotovíme koláž. Můžeme použít i kousky barev vystřihaných z časopisů, ale pak se nám bude hůře hledat konkrétní odstín v obchodě s barvami.
Pro zimní období se můžeme dát inspirovat základní kouřově šedou barvou, která vytvoří krásný podklad pro chladivě ostrou zimní paletu barev. O jednotlivých místnostech se rozhodneme na základě funkčních a estetických požadavků jejich budoucích obyvatel. Pak si můžeme hrát s výstřižky a vzorky barev. Jakmile máme kompozici vytvořenou, nalepíme jednotlivé vzorečky k sobě a můžeme vyrazit do obchodu s barvami. Některé barevné detaily v kompozici mohou představovat další zařizovací předměty, například závěsy, polštáře nebo nábytek. Při realizování interiéru pak noste barevný koncept vždy s sebou, aby vám nedovolil jednat impulzivně a měnit barevnost uprostřed práce. Barevně vyladit interiér bytu je dobrodružná a tvůrčí práce. Nemusí být doménou pouze profesionálních designérů. Každý vnímavý člověk, který jasně vidí svět přírody a barvy, jež nám předvádí, se může nechat inspirovat. Jasně vnímáme, jaké barevné kombinace na nás působí harmonicky, a ty si pak můžeme přenést do mikrosvěta našich domovů. Přeji tvůrčí a dobrodružnou cestu všem!
Ukázka tohoto interiéru představuje vyspělé vnímání a práci s barvami. Celý prostor je zařízený v chladných, ale zářivých barvách zimy. Kompoziční napětí dodávají doplňky polštářů a vázy v jarním zeleném odstínu. Základní barvu jsme si zvolili kouřově šedou. Pro obývací pokoj pak výraznou tmavě růžovou s doplňkovou sytě červenou. Ložnice se nese ve znamení klidné lagunově zelené se studenou tyrkysově zelenou. Dívčí pokoj se zjemňuje vanilkově žlutou se světle růžovou a nakonec koupelna působí zářivě svojí sluneční žlutou na pozadí sněhově bílé.
TEXT: Mgr. Lenka Mašková, interiérová návrhářka
FOTO: archiv firem a autorky
Reklama

Komentovat