Od začátku bylo cílem zachovat exteriér budovy téměř nezměněný – tak, jak na návsi stojí již více než 120 let.
Architekt nechal stará, osm centimetrů silná prkna, po kterých dříve vjížděly do stodoly traktory, ohoblovat a naolejovat – a použil je jako podlahovou krytinu. FOTO OLIVER ANTHOFER/ PATRICIA WEISSKIRCHNER PRO VELUX
Ložnice je oproti jiným místnostem záměrně světelně utlumená. Historická členěná vertikální okna se starají o zajímavé světelné efekty na její podlaze. FOTO OLIVER ANTHOFER/ PATRICIA WEISSKIRCHNER PRO VELUX
Vzhled terapeutické a kulturní místnosti ve zvýšeném přízemí utváří zachovaná vnější fasáda s vyzděnými cihlovými okny. Prostor studia tak získává harmonickou, kontemplativní náladu, kterou příjemně formuje denní světlo v závislosti na ročním období.
Střešní krov z ručně osekávaných trámů dostal jen zesílenou konstrukci, až na důkladné vyčistění ale zůstal jinak v původním stavu. FOTO OLIVER ANTHOFER/ PATRICIA WEISSKIRCHNER PRO VELUX
Díky dokonalému prosvětlení je i v deštivé dny jen velmi zřídka třeba umělého osvětlení. FOTO OLIVER ANTHOFER/ PATRICIA WEISSKIRCHNER PRO VELUX
Podkrovní prostory mají za sebou radikálnější zásah – zejména pokud jde o osazení nových funkcí a prostorového uspořádání. Počáteční obavy, že by v podkroví mohlo být příliš tmavo, rychle vyvrátila simulace denního světla v systému VELUX Daylight Visualiser. Střecha je otevřená až po hřeben, některá pole mezi trámy byla nahrazena průhledy, které sledují sklon střechy a do podkroví přivádějí optimální množství světla a čerstvého vzduchu.
Vnější prostor směřující na jižní stranu rozšiřuje v teplých ročních obdobích obytné prostory. FOTO OLIVER ANTHOFER/ PATRICIA WEISSKIRCHNER PRO VELUX
Dokonalé atmosféře přispívají i zvolené materiály, například obnova původních omítek. FOTO OLIVER ANTHOFER/ PATRICIA WEISSKIRCHNER PRO VELUX
Oliver Anthofer vsadil na trvale udržitelné zacházení se stávajícím materiálem, k čemuž je dřevo díky své dlouhé životnosti předurčeno. Architekt je zároveň truhlář, proto často sám přiložil ruku k dílu a spoustě původního materiálu vdechl nový život. Stará, osm centimetrů silná prkna, po kterých dříve vjížděly do stodoly traktory, slouží jako podlahová krytina, desky, na nichž kdysi skladovali seno, po ošetření pomocí japonské techniky vypalování povrchu dnes slouží obložení stěn. Střešní krov z ručně osekávaných trámů dostal jen zesílenou konstrukci, zůstal ale až na důkladné vyčistění jinak v původním stavu.
Tradiční podkrovní otázku – kam s vanou – vyřešil architekt jednoduše – a umístil ji přesně doprostřed koupelny. FOTO OLIVER ANTHOFER/ PATRICIA WEISSKIRCHNER PRO VELUX
Za povšimnutí stojí i různé kombinace střešních a vertikálních oken v různých místnostech podkrovního bytu. FOTO OLIVER ANTHOFER/ PATRICIA WEISSKIRCHNER PRO VELUX
-
-
Za povšimnutí stojí i různé kombinace střešních a vertikálních oken v různých místnostech podkrovního bytu. FOTO OLIVER ANTHOFER/ PATRICIA WEISSKIRCHNER PRO VELUX
-
-
Dokonalé atmosféře přispívají i zvolené materiály, například obnova původních omítek. FOTO OLIVER ANTHOFER/ PATRICIA WEISSKIRCHNER PRO VELUX
-
-
Tradiční podkrovní otázku – kam s vanou – vyřešil architekt jednoduše – a umístil ji přesně doprostřed koupelny. FOTO OLIVER ANTHOFER/ PATRICIA WEISSKIRCHNER PRO VELUX
-
-
Vnější prostor směřující na jižní stranu rozšiřuje v teplých ročních obdobích obytné prostory. FOTO OLIVER ANTHOFER/ PATRICIA WEISSKIRCHNER PRO VELUX
-
-
Ložnice je oproti jiným místnostem záměrně světelně utlumená. Historická členěná vertikální okna se starají o zajímavé světelné efekty na její podlaze. FOTO OLIVER ANTHOFER/ PATRICIA WEISSKIRCHNER PRO VELUX
-
-
Díky dokonalému prosvětlení je i v deštivé dny jen velmi zřídka třeba umělého osvětlení. FOTO OLIVER ANTHOFER/ PATRICIA WEISSKIRCHNER PRO VELUX
-
-
Střešní krov z ručně osekávaných trámů dostal jen zesílenou konstrukci, až na důkladné vyčistění ale zůstal jinak v původním stavu. FOTO OLIVER ANTHOFER/ PATRICIA WEISSKIRCHNER PRO VELUX
-
-
Architekt nechal stará, osm centimetrů silná prkna, po kterých dříve vjížděly do stodoly traktory, ohoblovat a naolejovat – a použil je jako podlahovou krytinu. FOTO OLIVER ANTHOFER/ PATRICIA WEISSKIRCHNER PRO VELUX
-
-
FOTO OLIVER ANTHOFER/ PATRICIA WEISSKIRCHNER PRO VELUX
TEXT: MATEJ ŠIŠOLÁK
FOTO: OLIVER ANTHOFER/ PATRICIA WEISSKIRCHNER PRO VELUX
ZDROJ: časopis HOME 3/2017