Nadčasovost versus trendy: Interiér, který odolá náporu času a změnám vkusu
Věčný souboj nejen v interiérovém designu. Nutno říci, že minimálně na teoretické úrovni se většina lidí přiklání k nadčasovosti, na straně druhé však asi nikdo nemůže říct, že lákavým trendům nikdy nepodlehl. V čem vlastně oba koncepty spočívají a co nám (nejen do našich domovů) přinášejí?
Pojďme na to hezky od začátku: co je to vlastně nadčasovost?
Koncept obecně odkazuje na něco, co odolává náporu času a změn toho, co považujeme za moderní a aktuální. V interiérovém designu pak můžeme označit jako nadčasové ty interiéry a produkty, které prakticky od doby svého vzniku nevyšly z módy a s tímto účelem byly často i navrženy.
Při navrhování a zařizování domova je vedle útulnosti, příjemné atmosféry a praktičnosti další z kvalit, které se snažíme dosáhnout, právě nadčasovost.
Koneckonců v našem domově plánujeme žít dlouhé roky a jen málokdo plánuje periodicky měnit kompletně celé zařízení domu nebo bytu. I když v životě není samozřejmě nic jisté, zařídit nadčasový interiér tedy znamená, že se vám bude líbit a bude vám dobře sloužit i za dalších pět, deset či patnáct let.
I když mnoho věcí odolá změnám ve stylu a vkusu, už méně zdatně odolá zubu času a nájezdům členů domácnosti, proto představovat si, že desítky let nebudeme muset nic obměňovat, by bylo naivní. Pointou však je, že v nadčasovém interiéru stačí vyměnit „poznamenané“ kousky, ne celý interiér, přičemž ty nové krásně zapadnou. Kromě toho, že se zařízení interiéru, které vám bude sloužit i několik desítek let, vyplatí z finančního hlediska, z dlouhodobého hlediska tak šetříte i přírodu. A to je výhra pro všechny.
A jak je to tedy s krátkodobými trendy?
Jsou nám vůbec k něčemu? Nebo je to opravdu jen marketingový tah, jak v nás vykřesat plamínek chtíče, který nás vede k pravidelné koupi nových a nových věcí? Jak to už bývá, odpověď není tak jednoduchá. Asi si nemusíme mazat med kolem pusy − žijeme v kapitalistické společnosti a profit je pro většinu firem a společností nejdůležitějším faktorem (čest výjimkám!). Proto se na nás z každé strany valí stále nové trendy, vychytávky a tzv. „must have“ kousky. Někdy těmto „chvilkovým záležitostem“ odoláme, jindy podlehneme a už za několik měsíců si klepeme na čelo, na co jsme to při koupi mysleli.
Je designérovou povinností vytvářet nadčasový design. Myslet nadčasově znamená myslet daleko do budoucnosti, ne rok, ne dva, ale minimálně dalších dvacet let dopředu.
designér Philippe Starck
Podívejme se na to však i z druhé strany, ani na trendy nelze nahlížet jen takhle černě. Interiérové trendy totiž představují i čerstvé impulzy, zahrnují inovativní přístupy a nové kreativní možnosti. Jsou zdrojem inspirace, kterou můžeme uchopit podle vlastní představy − můžeme je začlenit do našich domovů v míře a podobě, jaká se nám líbí. Je taktéž důležité si uvědomit, že každý trend zachycuje aktuální dobu, potřeby a touhy společnosti.
Vezměte si takové domácí kanceláře − před pandemií si je pořizovalo jen málo lidí, v současných návrzích architektů a interiérových designérů už nechybí místo, které by minimálně v době potřeby tuto funkci neplnilo. Navíc z mnoha původně zamýšlených krátkodobých trendů se časem stala nadčasová záležitost.
Jak tedy z tohoto souboje vyjít jako vítěz?
Tím nejlepším způsobem je vytvořit základ interiéru, který opravdu odolá náporu času a změnám vkusu. Při zařizování si nechte dostatečně dlouhý čas na promyšlení toho, co se vám opravdu líbí. Nezavrhujte však ani trendy − berte je jako možnost, jak pravidelně a jednoduše oživit váš domov, díky čemuž vás nepřestane bavit ani po letech. A jak konkrétně takový domov navrhnout?
Nemusíte být interiérový designéři, abyste nadčasový interiér rozeznali už při prvním pohledu − takovýto interiér je často synonymem jednoduché elegance a sofistikovanosti, je v něm cítit závan neokázalého luxusu a to vše současně se zachováním praktičnosti a funkčnosti celého prostoru. I v něm můžete často postřehnout nejnovější trendy − ty jsou však v rovnováze se zbytkem interiéru a jsou spíš prvky, díky kterým má interiér stále moderní a aktuální nádech.
Pokud chcete vytvořit interiér, který by se dal označit jako nadčasový, doporučujeme držet se tří základních pravidel: symetrie, přírodní materiály a neutrální barvy. Lidské oko přitahuje vše, co je symetrické a v harmonii, proto postavte vedle sebe dvojici nějakých výrazných prvků, například křesel. Neznamená to samozřejmě, že vše musí být v páru, to by naopak mohlo působit nepřirozeně. Co se týče barev, neutrální barvy jako bílá a hnědá a přírodní materiály se nikdy neomrzí a nevyjdou z módy, navíc poskytují skvělý základ, když budete mít chuť na menší změnu.
U interiérů, které odolávají plynutí času, si můžete všimnout dalšího důležitého prvku: jsou zařízeny ve stylu „méně je více“. Chaos a nepořádek přeci nebyl nikdy „trendy“! Jednotlivé místnosti nejsou zahlceny věcmi, jde více o zaplnění prostoru kvalitním nábytkem, doplňky a látkami. Nemusí se přitom nutně jednat o drahé designérské kousky, při zařizování byste se ale měli snažit pořídit si to nejlepší a nejkvalitnější, co vám váš rozpočet dovolí.
V nadčasovém interiéru nejde jen o vytvoření krásného a oku lahodícího prostoru, který se vám jen tak brzo neokouká. Z jeho podstaty vyplývá, že k prožití nám musí i dlouho a dobře sloužit, proto jsou tyto interiéry vždy maximálně praktické a funkční. Organizace prostoru a jeho zařízení by tedy nemělo splňovat jen vaše aktuální požadavky a potřeby, ale měly by být schopny se přizpůsobit. Například jídelní stůl pro dva vám možná vyhovuje teď, v budoucnu tomu ale tak dost pravděpodobně nebude.
Snažit se zařídit nadčasový interiér neznamená, že do něj nikdy nemůžete začlenit trendy, které vás osloví. Jde spíš o to, že v dočasné módě by neměly být ústřední kousky vašeho interiéru. Naopak, trendové a sezónní dekorace jsou skvělým způsobem, jak svoje bydlení oživit a udržovat ho stále moderní. Měly by to být dekorace, které jednoduše vyměníte, když se vám omrzí. Nejjednodušším a nejlepším způsobem jak na to, je použití trendových barev a vzorů na doplňcích, jako jsou polštáře, plédy nebo vázy. Důležité je však to s těmito doplňky nepřehnat − na fotce jsou například hezky kombinované barvy roku, šedá a žlutá.
Pět trendů, které by měly zůstat minulostí
První
Vodní postele − zní sice lákavě, avšak velké pytle naplněné vodou nebyly až tak pohodlnou, a už vůbec ne estetickou záležitostí, jak se nás prodejci v 90. letech snažili přesvědčit.
Druhý
Umělé rostliny − takový malý comeback zažívaly docela nedávno, radši se jim však vyhněte. Jsou z plastu a navíc vám nepřinesou radost z péče o ně ani vám neprovoní dům.
Třetí
Plastové nádobí − stejně jako umělé rostliny, plast je v tomto případě dávno pasé. Plastové nádobí si nechte jen v případě, že jezdíte na dovolené do kempu.
Čtvrtý
Krajkové ubrusy − i když si při nich určitě vzpomene na svou babičku, radši si někam vyvěste její fotografii. Jinam než do babiččina interiéru se tyto ubrusy už moc nehodí.
Pátý
Povlečení s volánky − jsou záležitostí 80. let, a tam by i měly zůstat. Romantický nádech raději dejte posteli povlečením s jemnými květinovými vzory nebo v starorůžové barvě.
Trochu z pychologie nakupování
Přemýšleli jste někdy, proč máme tendenci neustále se obklopovat novými hezkými věcmi? Ne že bychom chtěli omlouvat každý spontánní nákup, ale částečně to souvisí s našimi genetickými predispozicemi. Životy našich dávných předků (doslova) závisely na stále nových zrakových podnětech − například tygr s pruhy byl signálem k útěku. Vizuální vjemy se tak staly jedním z důležitých faktorů při našem procesu rozhodování. A když nám navíc tyto vizuální podněty zprostředkovávají hezkou a přitažlivou věc, navodí to v našem mozku příjemný stav relaxace.
Tedy zjednodušeně − obklopeni hezkými věcmi se cítíme lépe. Proto trendy, které hrají více na originalitu, ale jejich estetická stránka pokulhává, trvají mnohem kratší dobu. Ne všechno hezké je samozřejmě automaticky dobré, naštěstí jsme však i stvoření myslící, které to (ve většině případů) umí vyhodnotit. Prodejcům navíc v neustálém navrhování a prodeji nových trendů pomáhá i naše touha po novotách a „instantním“ uspokojení po koupi nové věci, která nás spolehlivě zas a znovu přivede do oblíbených obchodů. Proto i tady platí to, co i v mnoha dalších oblastech našeho života − všeho s mírou je ta nejlepší cesta.
Text: Lucia Blažiová
Foto: Delightfull, Emily Henderson, Westwing, CreativaStudio, M. Elle Design, Amanda Prior
Zdroj: Časopis HOME