Moderní rodinný dům v Praze se světlým interiérem
Při rekonstrukci asi desetiletého domu zvolila architektka přímo sochařský přístup – opracovala složité přílepky, osekala zbytečné výstupky, arkýře a balkónky, aby z komplikované hmoty vytesala moderní objekt se střízlivými liniemi a průmyslovým interiérem plným světla.
„Světlo pro mě dělá interiér,“ zdůrazňuje architektka Tereza Čudová Ajmová, jejímž prvotním zadáním byla pouze změna vnitřních prostorů domu.
„Majitelé koupili asi desetiletý dům, ve kterém by se dalo hned bydlet, ale protože mají rádi dobrý design, změna interiéru byla pro ně důležitá. Když jsem ale stavbu viděla zvenčí, věděla jsem, že by bolo lepší přistupovat k ní jako k celku – příčilo se mi investování do hezkého interiéru v nehezkém domě. Udělala jsem tedy koncepční studii, jak by všechno mohlo vypadat, a jelikož se majitelům můj návrh líbil, přistoupili na myšlenku kompletní přestavby,“ vzpomíná na začátek procesu architektka.
Na hlavní budovu původně navazovaly malé domky s několika úrovněmi sedlových střech, které ukrývaly bazén a kůlnu na nářadí – ty architektka „zrušila“ jako první, resp. oba zděné jednopodlažní objekty proměnila v hlavní ložnici s koupelnou, šatnou a saunou, místo zbylo i na venkovní kuchyni a sklad na nářadí.

Na hlavní budovu původně navazovaly malé domky s několika úrovněmi sedlových střech. Zdroj: archiv investora
Vše je zarovnané a zastřešené pultovou střechou, s fasádou z thermo borovice a pochopitelně s velkou prosklenou stěnou do zahrady. Podobně architektka „odsekla“ balkonek nebo trojúhelníkový arkýř u hlavní budovy v místě obývacího prostoru.
„Co vybočovalo, to jsme ubourali a zarovnali, aby objekt získal obdélníkové tvary. Platí to i pro přesahy střech. Aby dům nevypadal jako selská chalupa nevhodně zasazená do příměstské lokality, ořezali jsme všechny přesahy a výsledkem je hladký štít,“ pokračuje architektka.
Až nelítostný přístup k původním neorganickým prvkům však vykompenzovala opětovným uplatněním vybouraného materiálu, především dřevěných trámů z rozebraných střech nad původní bazénovou halou.
„Bylo mi líto toho množství dřeva, tak jsme většinu využili – v exteriéru na vyvýšené záhony, částečně je z něj i pergola a pokračovali jsme vstupními schody do domu. V interiéru jsme pak na tento prvek navázali třeba předstupni pod hlavním ocelovým schodištěm,“ vypočítává architektka. Ve stejném designu je i originální konferenční stolek v obýváku, poskládaný ze tří rovnoběžných trámů – prostě ani trám nazmar.
Bylo mi líto tolika dřeva z rozebraných střech, proto jsme většinu z něj v domě znovu využili.
architektka Tereza Čudová Ajmová
Tereza navrhla do interiéru několik atypických prvků, kromě jiného také originální ocelové schodiště, kterým nahradila původní zděné. „Byl to konstrukčně nejnáročnější prvek,“ říká.
Podle detailního nákresu dali všechny díly vyřezat laserem z 12 mm silných ocelových plátů, takže se schodiště dalo sestavit jako skládačka. Ale i když vypadá vzdušně, ocel je těžká, tudíž celá konstrukce vážila ve skutečnosti víc než půl tuny.
„Zámečníci vláčeli a svářeli jednotlivé díly ručně, protože žádná mechanizace se dovnitř nevešla. Myslím, že to byl z jejich strany skutečný ‚ majstrštyk‘,“ chválí řemeslníky.
Zmíněná černá ocel a přírodní dřevo (dubové podlahy jsou sladěné s barvou trámů) spolu se šedobílými štuky a omítkami spoluvytvářejí (troj)barevnou střízlivost interiéru.
„Záměrem bylo vytvořit neutrální základ, který jsme dobarvili drobnými, obměnitelnými prvky, jako jsou třeba polštáře. V pokojích dcer je zase růžová stěna, která, když se s přibývajícím věkem omrzí, tak se také lehce přebarví.“

Nový interiér charakterizuje barevně střízlivý a decentně sladěný základ, který kombinuje černou ocel, přírodní dřevo a odstíny šedé. Zdroj: Filip Šlapal
Až na barevné výjimky v pokojích obou slečen jsou tedy stěny v ostatních částech domu laděny lehce do šeda. „Chtěla jsem ponechat interiér jen vyštukovaný, protože štuk je trochu skvrnitý a vidíte v něm tu živost. Když ho přemalujete malířskou barvou, vznikne jednolitá unylá barva, nevidíte ty tahy, jak to štukovali řemeslníci. Někde ale štuk ponechat nešlo, tak jsme použili šedobéžovou výmalbu.“
Podobnou přirozenost požadovala architektka i od venkovní omítky, nespokojila se s až strojově uhlazenou „klasikou“. „Měla jsem představu vytvořit vizuálně takovou strukturu, jakou mají staré stodoly nahozené vápnem, na kterých je vidět přirozenost a nepravidelnost ruční práce řemeslníků.

Ani trám nazmar. Z dřevěných trámů, které zůstaly ze zbouraných sedlových střech, navrhla architektka do nového domu několik originálních prvků – například vnější schody vedoucí ke vstupním dveřím, na jejich design navazují dřevěné stupně předsazené před novým ocelovým schodištěm v interiéru. Zdroj: Filip Šlapal
Konzultovala jsem to přímo s výrobcem a nakonec jsem to vyřešila tak, že jsem zašla na stavbu, když se natahovala omítka, a různými postupy – koštětem i malířskou štětkou jsme zkoušeli omítku narušit. Podařilo se to malířskou štětkou, kterou zedníci do omítky „ťupkovali“ a vytvořili strukturu podle mých představ,“ vzpomíná architektka a s úsměvem dodává: „Trošku si tedy při tom ťukali na hlavu, co jsem to vymyslela, ale udělali to…“, dodává s úsměvem.
Záměr byl vytvořit neutrální základ a dobarvit ho drobnými prvky, například polštáři, které se dají měnit.
architektka Tereza Čudová Ajmová
Přirozenost je podstatou celého návrhu, (přirozené) světlo nevyjímaje. „Pro mě je světlo alfa a omega a je to vidět na realizacích, přirozené světlo dělá velkou část interiéru. Pokud rekonstruujeme, většinou zvětšujeme okna a snažím se dostat přirozené světlo i do míst, kde to lidé většinou neřeší. Platilo to i pro tento dům. Například v dětských pokojích byla původně tradiční okna s parapetem, tak jsme je protáhli k podlaze, to samé jsme udělali s okny v obývacím pokoji.
Saunu jsme zase prosklili ze dvou stran, abychom skrze ni pustili přirozené světlo do chodby. Schodišťový prostor jsme prosvětlili motoricky ovládaným střešním oknem, stejně tak horní koupelnu. V šatníku v patře, mezi pokoji dvou dcer, se střešní okno použít nedalo, protože je nad ním malá půda. Nechtěla jsem, aby byl šatník závislý jen na umělém osvětlení, tak jsme do něj přivedli světlo světlovodem,“ popisuje architektka detaily interiéru, který je důkladně promyšlený až do poslední kliky.

V jednoduchosti je krása – koupelna v podkroví je jasným důkazem pravdivosti tohoto tvrzení. I zde se uplatnila stejná střídmá barevná škála jako v celém domě. Na to, aby prostor nepůsobil nudně, využila architektka střídání různých struktur povrchů a kontrast přímých a oblých linií v jednoduché geometrii. Samozřejmě, že i této místnosti dopřála hodně světla. Zdroj: Filip Šlapal
TOP TIP
Potřebujete střešní okno do vlhkého prostředí? Ideální je takové, které má dřevěný rám potažený bílou polyuretanovou vrstvou, díky čemuž je nejen odolnější proti vlhkosti, ale také bezúdržbové.
Profil
Majitelé
Rodina se dvěma dětmi
Nemovitost
Rodinný dům s obytným podkrovím a výměrou 200 m2 v okrajové čtvrti Prahy
Autoři
Rekonstrukci domu i nový interiér navrhla Ing. arch. Tereza Čudová Ajmová z ateliéru ta-architektura, realizaci interiéru si vzala na starost společnost cre8.
- Původní stav.
- Na hlavní budovu původně navazovaly malé domky s několika úrovněmi sedlových střech, které ukrývaly bazén a kůlnu na nářadí.
- Rodinný dům s obytným podkrovím je v okrajové čtvrti Prahy.
- Vchod.
- Co vyčnívalo, to srovnali. Z prostorově vyhovujícího, ale nehezkého domu architektka tímto způsobem „vytesala“ moderní objekt s jednoduchými čistými liniemi. Dům je ale díky kompletní rekonstrukci krásny nejen zvenku, ale také zevnitř, a nabízí příjemné a zároveň zajímavé bydlení.
- Ani trám nazmar. Z dřevěných trámů, které zůstaly ze zbouraných sedlových střech, navrhla architektka do nového domu několik originálních prvků – například vnější schody vedoucí ke vstupním dveřím, na jejich design navazují dřevěné stupně předsazené před novým ocelovým schodištěm v interiéru.
- Někdejší dva malé domečky se sedlovými střechami „srovnala“ Tereza do jednoho přízemního bloku s fasádou z borovicového dřeva a jednoduchým pultovým zastřešením. Nechyběla ani velká zasklená stěna, která spojuje nové vnitřní prostory se zahradou.
- Přirozené světlo v interiéru je alfou a omegou návrhů architektky Terezy Čudové Ajmové. I tato rekonstrukce byla proto spojená s výrazným zvětšením zasklených ploch. Propojení interiéru s exteriérem však zabezpečuje nejen sklo, ale také použití stejných principů, materiálů a designu.
- Lítost nad vybouraným dřevem proměnila architekta na originální prvky – z někdejšího krovu jich navrhla hned několik v exteriéru i interiéru domu. Patří k nim například konstrukce pergoly, která navazuje na terasu před obývacím pokojem, nebo konferenční stolek složený ze tří rovnoběžných trámů.
- Nový interiér charakterizuje barevně střízlivý a decentně sladěný základ, který kombinuje černou ocel, přírodní dřevo a odstíny šedé. Tyto barvy ctí také dominantní prvky zařízení, jako je pohodlná prostorná pohovka se šedým potahem anebo elegantní černý jídelní stůl. Neutrální základ oživuje několik výrazných barevných akcentů, které se mohou časem měnit – je to osvědčený způsob, jak vytvořit nadčasový interiér, který neomrzí.
- K materiálům, které jsou příznačné pro celý interiér, patří také černý ocelový plech. Tereza z něj navrhla několik atypických, na míru vyrobených kusů zařízení – například stěnu za televizorem, do které dala laserem vyřezat perforování, aby nepůsobila příliš masivně, anebo vinotéku, nebo spíš barový zásobník pro víno v kuchyni.
- Konstrukčně nejnáročnější bylo „vzdušné půltunové“ schodiště. Všechny jeho díly byly přesně nařezané laserem, lehce působící konstrukce se tak dala jednoduše sestavit jako skládačka. Ocelové pláty s tloušťkou 12 mm ale mají svou váhu, takže manipulace s nimi dala řemeslníkům zabrat.
- V jednoduchosti je krása – koupelna v podkroví je jasným důkazem pravdivosti tohoto tvrzení. I zde se uplatnila stejná střídmá barevná škála jako v celém domě. Na to, aby prostor nepůsobil nudně, využila architektka střídání různých struktur povrchů a kontrast přímých a oblých linií v jednoduché geometrii. Samozřejmě, že i této místnosti dopřála hodně světla.
- Prostor schodiště prosvětluje motoricky ovládané střešní okno, stejně jako koupelnu v patře. Šedé stěně dodává živost štuková povrchová úprava, která není barevně jednolitá.
- Výrazná černá ocel nechybí ani v koupelně, zde však převažuje ve formě štíhlých trubek rámů.
- V zrekonstruované přízemní části domu je dnes ložnice majitelů se šatníkem, koupelnou a saunou. Místo zůstalo také na vnější kuchyni a sklad nářadí. I v těchto prostorech vládne jednoduchost a světlo.
- Jak dostat denní světlo do šatníku sousedícího s ložnicí? Na první pohled by se nabízelo střešní okno v nové pultové střeše, ale Tereza zvolila světlovod VELUX. A ne náhodou. „Příčka, která odděluje šatník od ložnice, totiž nesahá až po strop, takže pokud by bylo v šatníku střešní okno, majitelům by ráno svítilo sluníčko až do postele a budilo by je. Proto jsme zvolili světlovod s tubusem, jehož spodní hrana sahá níže než příčka – přivádí tak světlo jen do prostoru šatníku,“ okomentovala promyšlený detail architektka.
- Ke koupelně u ložnice majitelů patří také sauna. Aby přes ni mohlo pronikat přirozené světlo až do chodby, je zasklená ze dvou stran.
Text: Alena Drtinová, redakčne upravila Erika Kuhnová
Foto: Filip Šlapal
Zdroj: Časopis HOME