Zdroj: youtube.com/CNBC Make It

Splněný sen na vlnách: Žena našla svůj domov na hausbótu u jezera

08. 07. 2024
Diskuze (0)
Sdílet

„Vyhledal mě jednoho odpoledne v kruhu mých známých a diskrétně mi oznámil, že jsme se přestěhovali. Dodal, že bydlíme na vodě blízko řetězového mostu. Patrně by mu bylo přišlo vhod, kdybych byl omdlel. Zachoval jsem však klid a pokračoval v rozehrané partii karet. Teprve večer jsem vypil několik koňaků a šel jsem se podívat do starého bytu. Byl skutečně prázdný.“

Znalci literárního díla se už usmívají. Úryvek pochází ze Saturnina. Sluha z knihy Zdeňka Jirotky je nejslavnějším popularizátorem žití v hausbótu. Že je opravdu možné na lodi zakotvené v přístavu žít, to ukazuje i příklad 35leté Kanaďanky Kate.

Přečtěte si také:
Útulný domov z garáže: Mladý muž vytvořil malý dům se vším všudy

Hausbót na břehu jezera Ontario

Kate Fincham si svůj hausbót našla v roce 2020. Řešila tehdy problém, že ve velkém Torontu je nemožné najít bydlení za přijatelnou cenu. Pak si ale přečetla článek o hausbótech na břehu jezera Ontario a zaujalo ji to. Pro život v takovém obydlí měla všechny předpoklady.

„Od mala jsem žila v kontaktu s vodou. Jako dítě jsem se plavila, dokonce jsem při střední škole na zaoceánské lodi obeplula svět. A po vysoké jsem tři roky pracovala na jachtě,“ vypočítává sympatická Kanaďanka. Svůj hausbót koupila za 250 000 amerických dolarů (asi 5,8 milionů korun). Považuje to za dobrou cenu. „Jiné hausbóty v okolí stojí dvojnásobek a plovoucí domy přijdou až na milion dolarů,“ uvádí Kate.

Kate se každý den kochá výhledem na jezero Ontario.

Kate se každý den kochá výhledem na jezero Ontario. Zdroj: youtube.com/CNBC Make It

Zima je pro toto bydlení nejhorší období

Do hausbótu se přestěhovala před zimou, což znamenalo zkoušku ohněm. Kanadská jezera v tomto období zamrzají. „Zamrzly okapy, měla jsem problém s tekoucí vodou a také jsem musela pořídit malá provzdušňovací zařízení, aby nezamrzla voda v okolí hausbótu.“ Platí, že pokud žijete v hausbótu, musíte se obecně hodně starat o exteriér. „Sloupy, na kterých hausbót stojí, vytahuji jednou za dva nebo za tři roky,“ ukazuje Kate. „Je třeba zkontrolovat, jestli na ně nesedá rez, a přemalovat je.“

Přečtěte si také:
Postavili dům pomocí 3D tiskárny. Může být umístěn dokonce i na vodě

Měsíčně Kate ztratí 1450 dolarů (34 tisíc Kč) za náklady na bydlení. Více než polovinu z toho tvoří kotvící poplatek, který kromě platby za kotvení v přístavišti zahrnuje i přístup k tekoucí vodě a za použití fekální nádrže a kalového čerpadla. Další náklady pak tvoří pojištění, elektřina a internet a „hypotéka“ na hausbót.

Hlavní místností hausbótu je obývací pokoj kombinovaný s jídelnou a pracovnou

Hlavní místností hausbótu je obývací pokoj kombinovaný s jídelnou a pracovnou. Zdroj: youtube.com/CNBC Make It

Na verandě je zaparkovaný kajak, každé ráno zde majitelku vítají labutě

Uvnitř je hausbót velmi útulný. Příchozího jako první uvítá malá kuchyně s elektrickým sporákem a troubou. Po stranách úzké chodbičky najdeme skříně pro uložení potravin. Boční vstup vede ke koupelně, v níž má Kate vanu. Jedinou uzavíratelnou místností je toaleta. Centrem hausbótu je pak jídelna kombinovaná s obývacím pokojem a pracovnou. Odsud lze vyjít na verandu. Každé ráno zde Kate zdraví labutě, které loudí dobroty. Na verandě je rovněž zaparkovaný kajak, na kterém majitelka pravidelně vyjíždí na plavby po jezeře.

Hausbót má ještě horní patro. Po schodech nahoru se dostáváme do prostorné ložnice. Odsud lze vyjít na terasu s výhledem na jezero a okolní lesy. Je to Katino nejoblíbenější místo na hausbótu. Po práci si zde ráda odpočine s knihou nebo sklenicí vína.

Horní terasa je pro Kate nejpříjemnější místo hausbótu

Horní terasa je pro Kate nejpříjemnější místo hausbótu. Zdroj: youtube.com/CNBC Make It

To nejlepší pro duševní zdraví

Kate je ze svého bydlení nadšená. „Nebylo to nejlevnější ani nejsnadnější, ale tento životní styl je pro mě ten nejlepší, jaký si umím představit.“

Kate soudí, že se za několik let života v hausbótu jako člověk změnila. „Nestresuji se věcmi, všechno beru pozitivně. Být v kontaktu s vodou a přírodou je to nejlepší, co jsem pro své duševní zdraví mohla udělat.“

FOTOGALERIE

Text: Lukáš Karas
Foto: youtube.com/CNBC Make It
Zdroj: youtube.com/CNBC Make It

Kategorie: Návštěvy domů
Tagy: interier rodinný dům trendy v bydlení