Retro design přichází do módy

Ještě stále poměrně často uznávaný design z druhé poloviny 20. století konečně znovu přichází do módy a dokazuje, že své kvality neztratil. Zkuste se s námi pozastavit, zavzpomínat a možná i najít návod, jak mu umožnit znovu zazářit v interiéru.
Reklama

Přijmout design označovaný slovíčkem „retro“ není v povaze každého. Možná je to záležitost generační, protože téměř každý, kdo dětství strávil v bytě z druhé poloviny 20. století, má tyto předměty v až příliš čerstvé paměti, spojené se všelijakými zážitky a dojmy z tohoto období. Pojem retro by neměl být zaměňován s „vintage“ nebo starožitnost. Zpravidla se jedná o design 50., 60. a 70. let 20. století. Plus minus. Tehdy se tyto předměty vyjímaly na výsluní tmavých bytů, aby se potom na padesát let uložily ke spánku do temných sklepů nyní už našich babiček. A právě teď je čas na to, abychom oprášili křesílka, šálky a lustry a naučili se s nimi pracovat a obdivovat je nově. Tak jak si to kvalita (estetická i technická) retro designu zaslouží.

„Starý nábytek není jen kusem dřeva. I drobné nedokonalosti jako škrábance vyprávějí jeho příběh, zkrátka jako by za ten čas nasál emoce, které často současným interiérům chybí. Proto by měl takový nábytek dostat šanci vytvořit teplo domova, klidně i v novostavbě.“

Tomáš Griač, Designoza

FOTO DESIGNOZA

FOTO DESIGNOZA

V současné generaci tvůrčích designérů je mnoho obdivovatelů retra. Jedněmi z nich jsou i dáma a pánové tvořící slovenskou značku Designoza. Zakladatel myšlenky Tomáš Griač vysvětluje, v čem vidí jeho potenciál: „Československý design byl jedním z nejoriginálnějších a nejtrvalejších v Evropě, o čemž svědčí jak úspěch na výstavě v Bruselu v roce 1958, tak i to, že tyto předměty dosud plní svůj původní účel. Čisté linie, odvážné barvy a promyšlená funkčnost nás udivují i padesát let poté.“ Avšak velmi důležité je změnit pohled na tyto prvky a uvědomit si, co mohou přinést takové kousky modernímu interiéru a jak s nimi v rámci něj pracovat. Klíčem je nevnímat je jako skupinu starého haraburdí, polorozpadlého, bezhlavě je ukládat jedno k druhému. „Nový nábytek si umí zakoupit každý. Starší kousky vnášejí do prostoru duši, osobnost, originalitu… Samozřejmě jde o vkus, ale z našeho pohledu je asi nejlepší kombinovat nový nábytek se starým, s originálními kousky, které nám dodávají pocit, že nežijeme v nákupním domě s nábytkem, ale ve svém bytě, který jsme si vytvořili pro sebe,“ myslí si Jirka Mrázek. S kolegou Adamem Karáskem sbírají a renovují předměty z druhé poloviny 20. století, které je zaujmou svým tvarem a zpracováním. Ty pak nabízejí pod značkou Nanovo.

„Když na jedné straně vidíte chladnou strohost současných materiálů a na druhé straně teplo domova sálající z předmětů poznamenaných časem, vzájemně se tyto protipóly vyvažují,“ říká Tomáš z Designozy. Proto „méně je více“ je zlatým pravidlem i v tomto případě – z každého interiéru by mělo být jasně čitelné, kdy vznikl; příjemné a veselé retro kousky mu v tom ve správném poměru nebrání.

Znovuobjevená 60. léta panují i v kolekci Stockholm značky IKEA. Nábytek a doplňky inspirované tímto obdobím se současným puncem vhodně zapadnou i do moderního městského interiéru a příjemně ho zahřejí. FOTO IKEA

Znovuobjevená 60. léta panují i v kolekci Stockholm značky IKEA. Nábytek a doplňky inspirované tímto obdobím se současným puncem vhodně zapadnou i do moderního městského interiéru a příjemně ho zahřejí. FOTO IKEA

Sci-fi 70. léta s sebou nesla mnoho vesmírných inspirací. Ale i současní minimalisté si „zgustnou“ na závěsných křeslech Bubble se stříbrnými sedáky od designéra Aera Aarnia. Nové obzory se v tomto období otevřely i materiálům v podobě plexiskla a syntetických textilií. FOTO ADELTA


Sci-fi 70. léta s sebou nesla mnoho vesmírných inspirací. Ale i současní minimalisté si „zgustnou“ na závěsných křeslech Bubble se stříbrnými sedáky od designéra Aera Aarnia. Nové obzory se v tomto období otevřely i materiálům v podobě plexiskla a syntetických textilií. FOTO ADELTA

Pozdní 50. léta začala s prvními revolucemi materiálů, tvarů a barev. Křeslem Tulip z roku 1957 chtěl designér Aero Saarinen eliminovat nudné čtyři nohy židle. Vytvořil křeslo, které se stalo jednou z ikon nové éry designu 20. století. FOTO KNOLL

Pozdní 50. léta začala s prvními revolucemi materiálů, tvarů a barev. Křeslem Tulip z roku 1957 chtěl designér Aero Saarinen eliminovat nudné čtyři nohy židle. Vytvořil křeslo, které se stalo jednou z ikon nové éry designu 20. století. FOTO KNOLL

Přátelský průřez – od stolku Arper z roku 1936 přes nástěnné svítidlo Potence z roku 1950 až po moderní sedačku Vitra. Instalace ve Vitra House pod vedením Studioilse prakticky skloubila různá období v příjemném současném až uměleckém duchu. FOTO VITRA

Přátelský průřez – od stolku Arper z roku 1936 přes nástěnné svítidlo Potence z roku 1950 až po moderní sedačku Vitra. Instalace ve Vitra House pod vedením Studioilse prakticky skloubila různá období v příjemném současném až uměleckém duchu. FOTO VITRA

Raná 70. léta byla dobou tvarových experimentů a jasných barev. Křeslo Amoebe od Vernera Pantona je toho důkazem. Nábytek z tohoto období potlačuje stereotypní tvary. Elegantní hravost se tomuto období upřít nedá. FOTO VITRA

Raná 70. léta byla dobou tvarových experimentů a jasných barev. Křeslo Amoebe od Vernera Pantona je toho důkazem. Nábytek z tohoto období potlačuje stereotypní tvary. Elegantní hravost se tomuto období upřít nedá. FOTO VITRA

Světové obzory

Retro design překonal několik stupínků a stylů. Od elegance přes barevnou invazi plastů a vzorovaných tapet až po zemitý hippie styl. Jeho poválečné počátky byly decentnější, až postupně se designéři, umělci a tvůrci všech druhů uvolnili do vrcholného období 60. let a tak trochu psychedelického závěru v 70. letech. Podstatná je však nadčasovost těchto prvků. Koláže Andyho Warhola – vrcholu pop artu – dodnes zdobí stěny nejen galerií, ale i domovů. A co je ještě důležitější, design nábytku přetrval nejen v podobě toho „z druhé ruky“. Nespočetné množství kousků je dodnes vyráběno podle původních návrhů. Proto když se neztotožňujete s oranžovými židlemi, nic nebrání tomu, abyste zkusili dát šanci elegantní komodě z masivního dřeva.

Dřevo, barva, plast. Kolekce U-450 od designéra Jiřího Jiroutka je ikonou domácí scény retro nábytku. Pochází z 60. let, ale její svěží vyzařování je v interiérech ceněno i dnes. FOTO NANOVO

Dřevo, barva, plast. Kolekce U-450 od designéra Jiřího Jiroutka je ikonou domácí scény retro nábytku. Pochází z 60. let, ale její svěží vyzařování je v interiérech ceněno i dnes. FOTO NANOVO

Klasické křeslo nově potažené látkou s pestrobarevným vzorem, molitanová výplň, mořené nohy, 50. léta, Retronaut, 12 500 Kč FOTO RETRONAUT

Klasické křeslo nově potažené látkou s pestrobarevným vzorem, molitanová výplň, mořené nohy, 50. léta, Retronaut, 12 500 Kč FOTO RETRONAUT

Usměvavé stěny vyparáděné tapetami s florálními nebo geometrickými vzory jsou jedním z poznávacích znamení této doby. Tapeta Matches cinnamon pochází z dílny designérky Babety Ondrové, která tvoří veselé vzory pod značkou Lavmi. FOTO LAVMI

Usměvavé stěny vyparáděné tapetami s florálními nebo geometrickými vzory jsou jedním z poznávacích znamení této doby. Tapeta Matches cinnamon pochází z dílny designérky Babety Ondrové, která tvoří veselé vzory pod značkou Lavmi. FOTO LAVMI

Ladnost a střídmost byla též jedním z přívlastků retra. Původní „tonetky“ jsou dnes mimořádně vyhledávané. Najdete například na www.nanovo.cz nebo www.designoza.sk. FOTO DESIGNOZA

Ladnost a střídmost byla též jedním z přívlastků retra. Původní „tonetky“ jsou dnes mimořádně vyhledávané. Najdete například na www.nanovo.cz nebo www.designoza.sk. FOTO DESIGNOZA

c_05_komoda_brusel

Made in Czechoslovakia

Nám nejbližší design, který všichni známe od babiček, zažil největší boom na výstavě EXPO Brusel 1958. Zde prezentované kousky dodnes patří k průkopníkům a reprezentantům československého designu. Tehdy vyšly z módy ornamenty, které nahradily zaoblené tvary, poprvé se nábytek rozehrál barvami, avšak ne ostrými, ale pastelovými. Svou cestu si začal razit plast a čisté formy dokumentovaly aktuální dění jako dobývání vesmíru či vize budoucnosti. Specifickou skupinou jsou asymetrické vázy, popelníky, ale i elektrospotřebiče. Co však nejvíce odlišovalo tento nábytek od dnešního, byla kvalita. Dnes je opravdu těžké rozeznat v moři braku kvalitní produkty. Avšak existují a s kterýmkoliv kouskem, který přežil éru retra až dodnes, si budou určitě rozumět.

Zamilované křeslo Vitra Heart z roku 1950 je mladistvý představitel stylu pop art. Také ono samo stačí k tomu, aby nudný interiér ožil. To, že je retro, se vlastně nemusí nikdo dozvědět. FOTO VITRA

Zamilované křeslo Vitra Heart z roku 1950 je mladistvý představitel stylu pop art. Také ono samo stačí k tomu, aby nudný interiér ožil. To, že je retro, se vlastně nemusí nikdo dozvědět. FOTO VITRA

Decentně, ale výrazně změní jediná židle „ze staré školy“ neosobní pracovní koutek v tvůrčí místo. Přidejte drobnost v podobě stolní lampičky a práce se (možná) udělá sama. FOTO MARTIN GUNIŠ

Decentně, ale výrazně změní jediná židle „ze staré školy“ neosobní pracovní koutek v tvůrčí místo. Přidejte drobnost v podobě stolní lampičky a práce se (možná) udělá sama. FOTO MARTIN GUNIŠ

Světlo je klíčem k tomu, abychom se v prostoru cítili příjemně. Průřez různých stylů retro svítidel od industriálu přes hravé až po elegantní snad ani nedovoluje při výběru zabloudit do slepé uličky. Širokou nabídku množství originálů najdete na www.nanovo.cz. FOTO NANOVO

Světlo je klíčem k tomu, abychom se v prostoru cítili příjemně. Průřez různých stylů retro svítidel od industriálu přes hravé až po elegantní snad ani nedovoluje při výběru zabloudit do slepé uličky. Širokou nabídku množství originálů najdete na www.nanovo.cz. FOTO NANOVO

Rekonstrukce původních bytů (často starších než z 20. století) jsou ornou půdou pro aplikování „mix“ stylu. Zachované „stromečkové“ parkety, mnoho světla a vysoká okna odlehčí dojem i z masivní školní lavice u jídelního stolu. FOTO DITA HAVRÁNKOVÁ

Rekonstrukce původních bytů (často starších než z 20. století) jsou ornou půdou pro aplikování „mix“ stylu. Zachované „stromečkové“ parkety, mnoho světla a vysoká okna odlehčí dojem i z masivní školní lavice u jídelního stolu. FOTO DITA HAVRÁNKOVÁ

A co s ním dnes?

Retro nábytek by neměl zapadnout prachem a obývat jen muzea. Tento design je nám blízký, sálá z něj teplo domova a vzpomínky. Navíc jeho kvalita mu dovoluje sloužit ještě dlouhá léta. Otázkou tedy zůstává, jak s ním zacházet. Udělat si z obývacího pokoje skanzen je nesmysl. Pohromadě tyto věci opravdu mohou působit „babičkovsky“. To, co mu nabízí dnešek, je množství světla, které mu pomůže zazářit. Nebojme se kombinací. I když odvážných. Prosklené stěny, bílý lesklý nábytek na míru? Proč ho nezkusit prohřát dřevěnými židlemi podobně jako rozkládací L-sedačku stylovým křesílkem? Je důležité znát míru, ale několik takových kousků udělá z bytu skutečný domov.

„Naším obchodem chceme lidem ukázat, že neexistuje jen starožitnost a nové věci z dnešních obchodů. Často spolupracujeme s architekty a truhláři, kteří vyrábějí nábytek na míru. My ho potom doplníme tím naším. To považujeme za správné a líbí se nám to – spojení nového a starého.“

Jiří Mrázek, Nanovo

TEXT LUCIA KUŠNÍROVÁ
FOTO ARCHIV FIREM
ZDROJ časopis HOME 10/2015, JAGA MEDIA, s.r.o.

Reklama

Komentáře

Komentovat