Letní dům pro hosty v kontaktu s okolím a tradicí stojí nedaleko Göteborgu

Reklama

Proměna staré farmářské usedlosti v dočasný domov mladého manželského páru byla pro švédského architekta Petra Hultinga příležitostí pro citlivé zformování jednoduchého prostoru, spjatého s krajinou i s nejbližším okolím.

Hned když do tohoto malého, zato však pozoruhodně navrženého domku vstoupíte, upoutá vás paradoxně velkorysý prostor. Dojem z interiéru určitě neodpovídá běžné představě padesáti čtverečních metrů podlahové plochy. Všechno (dispozice, zařízení i osvětlení) je tu totiž navrženo tak, aby zdůrazňovalo volnost – od dlouhého stolu v japonském stylu až po vysoký nerezový komín krbu, který vede pohled nahoru k dřevěnému stropu.

Architektonicky pozoruhodný letní domek stojí na poloostrově nedaleko Göteborgu na západním pobřeží Švédska.

Architektonicky pozoruhodný letní domek stojí na poloostrově nedaleko Göteborgu na západním pobřeží Švédska.

Speciálním přáním mladé dvojice, která si potrpí na kvalitní řemeslné vyhotovení a jednoduchost, byla betonová podlaha a střecha pokrytá klasickými taškami − v souladu s jejich vizí domu, „který by mohl důstojně zestárnout“.

Speciálním přáním mladé dvojice, která si potrpí na kvalitní řemeslné vyhotovení a jednoduchost, byla betonová podlaha a střecha pokrytá klasickými taškami − v souladu s jejich vizí domu, „který by mohl důstojně zestárnout“. 

Tvar jídelního stolu a lavic podporuje dojem velkého prostoru, výrazný komín zvedá pohledy nahoru, k dřevěnému stropu. V hladké betonové podlaze je zabudovaný teplovodní vytápěcí systém. Dlouhý stůl v japonském stylu je od značky Movitz, lavice navrhli Per Holgesson a Nick Ǻberg pro značku Loo Design.

Tvar jídelního stolu a lavic podporuje dojem velkého prostoru, výrazný komín zvedá pohledy nahoru, k dřevěnému stropu. V hladké betonové podlaze je zabudovaný teplovodní vytápěcí systém. Dlouhý stůl v japonském stylu je od značky Movitz, lavice navrhli Per Holgesson a Nick Ǻberg pro značku Loo Design. 

Díky vnějšímu obkladu z modřínových desek a recyklovaným taškám z pálené hlíny stavba dokonale ladí s okolní krajinou.

Oboustranná skříň na jednom konci otevřeného obytného prostoru odděluje ložnici od zbytku domu. Za závěsem je skryt praktický pracovní kout.

Oboustranná skříň na jednom konci otevřeného obytného prostoru odděluje ložnici od zbytku domu. Za závěsem je skryt praktický pracovní kout. 

Zadní strana skříně – dělicí příčky zároveň slouží jako police na knihy u postele. Dvoje posuvné dveře umožňují přístup k lůžku ze dvou stran. 

Zadní strana skříně – dělicí příčky zároveň slouží jako police na knihy u postele. Dvoje posuvné dveře umožňují přístup k lůžku ze dvou stran.

Promyšleně otevřený interiér

Architekt Hulting se rozhodl pro otevřenou dispozici. „Chtěl jsem vytvořit velký prostor, ale zároveň ho i zajímavě členit,“ vysvětluje. K delší, severní stěně jednoduchého domu na obdélníkovém půdorysu vložil geometrický objekt, který vymezil místo pro toaletu, koupelnu a kuchyň. Na jeho koncích se obytný prostor rozšiřuje a vytváří dva „zálivy“: na jednom konci ložnicový, na druhém obývací. Svůj záměr podpořil architekt i tím, že spojil funkci stěn a nábytku. Oboustranná skříň na jednom konci otevřeného prostoru je zároveň příčkou, která odděluje ložnici od zbytku domu. Centrální část interiéru patří kuchyni a jídelně. Kuchyně je přitom zapuštěná v nice, která ji sofistikovaně vymezuje, aniž by narušovala otevřený denní prostor. Na opačném konci domu se jídelna rozšiřuje do obývacího pokoje, který charakterizuje klasický design – pohovka od Bruna Mathssona z roku 1939 a stojací i visící lampy od Jaspera Morrisona se podílejí na vytvoření perfektní rovnováhy mezi tradicí a modernou.

Nízko umístěná okna nabízejí nádherný výhled i z pohodlí postele. Zvláštní dřevěné orámování slouží jako originální polička – ideální místo pro květiny a drobnosti.

Nízko umístěná okna nabízejí nádherný výhled i z pohodlí postele. Zvláštní dřevěné orámování slouží jako originální polička – ideální místo pro květiny a drobnosti. 

Charakter miniaturní ložnice dotvářejí malby Kurta Lightnera a fotografie Jamesa Silvermana, které se vyjímají na dřevěných stěnách. Zajímavou lampu Man navrhla Olga Popyrina.

Charakter miniaturní ložnice dotvářejí malby Kurta Lightnera a fotografie Jamesa Silvermana, které se vyjímají na dřevěných stěnách. Zajímavou lampu Man navrhla Olga Popyrina.

V kontaktu s okolím, s tradicí

S úmyslem co nejvíce rozšířit vnitřní prostor a zároveň zachovat pocit soukromí pro obyvatele domu navrhl architekt zasklenou fasádu s výhledem na krajinu jižně od domu. Velkorysé posuvné dveře umožňují pohodlný vstup na terasu a podle potřeby mohou oddělit interiér od exteriéru. Stejně velké a posuvné žaluzie navíc zabezpečují kromě pocitu soukromí i to, aby se dům v létě příliš nepřehříval.
Kromě domku pro hosty měl Peter Hulting za úkol navrhnout na tomtéž pozemku i kůlnu a vilu. Architektonický cit a úcta k historii ho přivedly k rozhodnutí stavět přesně tam, kde stály původní objekty dvou zchátralých stodol – dům pro hosty a nová kůlna zaujaly jejich místo. Kromě toho, že byla zachována historická spojitost a duch místa, architekt využil i polohy staveb, vzdálených od sebe jen asi dva a půl metru, aby z nich vytvořil neformální vstup do nového domu mladého páru.

Nerezová tyč umožňuje odkládat kuchyňské pomůcky tak, aby nezabíraly pracovní plochu, a přitom byly vždy na dosah. Okna vnášejí do pracovního prostoru denní světlo, jejich umístění zároveň nabízí možnost využít parapet jako další poličku. Odkládací plochy jsou i na otevřených policích po celé délce kuchyně – umožňují lehký přístup k nádobí a ke kuchyňským potřebám.

Nerezová tyč umožňuje odkládat kuchyňské pomůcky tak, aby nezabíraly pracovní plochu, a přitom byly vždy na dosah. Okna vnášejí do pracovního prostoru denní světlo, jejich umístění zároveň nabízí možnost využít parapet jako další poličku. Odkládací plochy jsou i na otevřených policích po celé délce kuchyně – umožňují lehký přístup k nádobí a ke kuchyňským potřebám. 

Využitím dřeva, betonu a hladkých bílých omítek se architektovi podařilo vytvořit harmonické kombinace povrchů i zajímavé kontrasty. Nerez v kuchyni se decentně doplňuje s dominantním dřevem a zároveň nádherně kontrastuje s lesklým jasně červeným obkladem.

Využitím dřeva, betonu a hladkých bílých omítek se architektovi podařilo vytvořit harmonické kombinace povrchů i zajímavé kontrasty. Nerez v kuchyni se decentně doplňuje s dominantním dřevem a zároveň nádherně kontrastuje s lesklým jasně červeným obkladem.

12_profimedia-0108603982

V letním obydlí budou mladí bydlet ještě rok, než se pro ně dostaví vila. „V domě se jim prý líbí stále víc. Dosud v něm totiž objevují nové detaily a zajímavé myšlenky,“ uzavírá architekt příběh této stavby. 

„Záliv“ na konci domu vytváří rozšíření v místě obývacího pokoje. Uplatnil se tu klasický design v podobě pohovky Mathsson z roku 1939. Pohovku doplňuje židle Svenska Bär, kterou navrhli Per Holgersson a Nick Åberg pro značku Loo Design.

„Záliv“ na konci domu vytváří rozšíření v místě obývacího pokoje. Uplatnil se tu klasický design v podobě pohovky Mathsson z roku 1939. Pohovku doplňuje židle Svenska Bär, kterou navrhli Per Holgersson a Nick Åberg pro značku Loo Design.

 V malých prostorech jsou důležitá efektivní řešení určená pro ukládání. V této kuchyni řeší odkládací prostory několik úrovní.

Dlažba z portugalského kamene definuje oblast toalety a koupelny, které jsou od obytné části odděleny šedými posuvnými dveřmi z dřevovláknitých desek. Šedou dlažbu vyvažují klasické bílé obkladačky uložené „na vazbu“.

Dlažba z portugalského kamene definuje oblast toalety a koupelny, které jsou od obytné části odděleny šedými posuvnými dveřmi z dřevovláknitých desek. Šedou dlažbu vyvažují klasické bílé obkladačky uložené „na vazbu“. 

Malý, ale perfektně navržený dům postavili podle návrhu švédského architekta Petra Hultinga. Při návrhu vycházel architekt z konstrukce tradičního švédského letního domu, uplatnil v něm však i moderní prvky. Vizitka architekta
Peter Hulting
Hulting Arkitektur
Göteborg, Švédsko
www.hulting.se 

Text: Lakshmi Bhaskaran
Foto: James Silverman, Profimedia
Zdroj: časopis HOME, JAGADIA, s.r.o. 

Reklama
Reklama

Komentovat